بلاگ سافت‌یاب مرجع آنلاین معرفی، ارزیابی و بررسی تخصصی نرم‌افزارهای اورجینال

تفاوت نسخه‌های OEM و Retail در ویندوز چیست؟

win10

 

نسخه های OEM و Retail در ویندوز 10 

شما برای خرید لایسنس اورجینال ویندوز 10 یا دیگر نسخه های سیستم عامل ویندوز مایکروسافت با دو عنوان لایسنس OEM و Retail مواجه می‌شوید. اما مابین این دو نوع لایسنس تفاوت‌هایی وجود دارد، ما در این مقاله به طور کامل تفاوت‌‌های لایسنس‌های ویندوز 10 شامل OEM و  Retail را به تفکیک برایتان شرح می‌دهیم.

 

نسخه های OEM و Retail در ویندوز 10

 

نسخه ویندوز OEMنسخه ویندوز OEM:

نسخه OEM یا همان  Originally Equipment Manufacturer  مادام العمر بوده و صرفا جهت استفاده بر روی سخت افزار مشخص یا دستگاه مشخصی به شرکت‌های تولید کننده سخت افزار(مانند کمپانی های تولید کننده لپ تاپ و سرور) ارائه می‌شود، این  نسخه از پیش بدون دخالت شخص بر روی سخت افزار نصب می‌شود و به صورت تمام و کمال تحویل می‌گردد اما باید توجه داشت، در صورت تغییر نسخه ویندوز، ویندوز اصلی یا سریال فعال‌سازی را از دست خواهید داد، پس ویژگی بارزی که در رابطه با محصولات OEM وجود دارد این است که شما نمی‌توانید آن را بر روی سخت افزاری غیر از آنچه که بر روی آن تحویل داده شده است نصب کنید، یا نصب جدیدی نمی‌توانید داشته باشید و صرفا بروز رسانی امکان‌پذیر است. لازم به ذکر است این سریال در فرایند ارتقای بین نسخه‌های ویندوز استفاده نمی‌شود و باید دوباره سریال فعالسازی را از شرکت مایکروسافت خریداری کنید.

به عبارتی دیگر زمانی که لایسنس OEM بر روی کامپیوتر یا لپ تاپی فعال کنید با مشخصات سخت افزاری سیستم سینک خواهد شد و تغییر این مشخصات سخت افزاری امکان‌پذیر نیست. به همین سبب نمی‌تواند لایسنس OEM فعال شده در یک کامپیوتر یا لپ تاپ را به سیستم دیگری منتقل کنید. ضمنا تعویض قطعات سخت افزاری دستگاه مثل برد و غیره هم می‌تواند منجر شود که لایسنس OEM دیگر روی آن سیستم کار نکند. همچنین مطلع شدن مایکروسافت از اینکه لایسنس توسط اشخاص و نه شرکت‌های سازنده کامپیوتر روی سیستم فعال شده هم می‌تواند به ندرت و در برخی مواقع منجر به غیرفعال شدن لایسنس شود. برای مثال می‌توان به لپ تاپ هایی که در بازار با ویندوز از پیش نصب شده به فروش می رسد اشاره نمود که قبل از اینکه به شما لپ تاپ را تحویل دهند خود شرکت لایسنس ویندوز را قانونی خریداری و فعالسازی نموده است. شما به عنوان یک شخص ثالث نمی توانید این محصول مایکروسافت را خریداری کنید و به همین دلیل است که در هنگام تحویل لپ تاپ هایی که دارای ویندوز اورجینال هستند شما DVD ویندوز را دریافت نمی‌کنید.

مطالب مشابه :  بدافزار SquirrelWaffle چیست؟

لازم به ذکر است نسخه OEM  نسبت به لایسنس‌های دیگر قیمت بسیار مناسب‌تری دارد و اصلی ترین دلیل خریداری این نوع  لایسنس توسط کاربران علاوه بر قیمت مناسب، قانونی و قابل خرید و فروش بودن بدون هیچ محدودیتی برای استفاده می‌باشد.

 

نسخه ویندوز Retailنسخه ویندوز Retail:

این لایسنس ها مادام العمر بوده و هیچ گونه محدودیتی در زمان استفاده آن ها بر روی سیستم شما وجود ندارد، بنابراین می‌توانید به دفعات بر روی سیستم خود نصب و راه اندازی کرده و در صورت پاک کردن نرم افزار خود مجددا آن را فعال سازی کنید. نسخه (Retail) نسخه ای از سیستم عامل های مایکروسافت می‌باشد که در سراسر دنیا در بسته بندی و پکیج‌های زیبا به صورت اورجینال برای استفاده کاربران عادی عرضه می‌شود. زمانی که این لایسنس‌ها توسط کاربر خریداری شوند به راحتی در یک کامپیوتر یا لپ تاپ قابل فعالسازی خواهند بود و قابلیت انتقال به لپ تاپ و کامپیوتر دیگر را هم دارند. یعنی اگر شما بعد از چند سال لپ تاپ خود که این نوع لایسنس ویندوز 10 در آن فعال بوده را بفروشید و یک لپ تاپ جدید خریداری کنید یا حتی بخواهید مادربرد خود را نیز تعویض نمایید، تنها کافی است پیش از تعویض مادربرد بوسیله نرم افزار Skype با قسمت Activation Center  مایکروسافت تماس گرفته و یا با بخش پشتیبانی شرکت تماس حاصل کنید. به این ترتیب لایسنس شما بدون هیچگونه هزینه ای بر روی سیستم جدید قابل استفاده است .

دقت داشته باشید که لایسنس Retail و هیچ نوع دیگری از لایسنس‌های ویندوز در حالت عادی به طور همزمان در چند سیستم قابل فعالسازی نیستند، مگر اینکه نسخه های خاص این لایسنس‌ها با قابلیت فعالسازی همزمان در چند سیستم را تهیه کنید. برای خرید لایسنس ویندوز 10 پرو  Retail  کلیک کنید.

 در یک جمع بندی از تفاوت‌های لایسنس‌های OEM  و Retail می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اولین تفاوت‌ عمده مابین لایسنس‌های ویندوز 10 نوع OEM و Retail وجود دارد. این است که برخلاف لایسنس‌های Retail ، لایسنس OEM فقط روی یک کامپیوتر یا لپ تاپ قابل نصب است و امکان انتقال آن به لپ تاپ یا کامپیوتر دیگر وجود ندارد.
  • تفاوت دیگر این دو محصول به مراتب ارزان‌تر بودن قیمت لایسنس های OEM نسبت لایسنس‌ها‌ی Retail می‌باشد.
  •  در آخر باید ذکر نمود، برخلاف نسخه Retail که دارای گارانتی و پشتیبانی محصول می‌باشد، نسخه OEM امکان دریافت پشتیبانی فنی مستقیم از مایکروسافت را ندارند و پشتیبانی محصول بر عهده تولید کننده سخت افزار (Manufacturer) می‌باشد.

 تفاوت های لایسنس های OEM  و Retail

دیدگاهتان را بنویسید

Main Menu x