بلاگ سافت‌یاب مرجع آنلاین معرفی، ارزیابی و بررسی تخصصی نرم‌افزارهای اورجینال

دارک وب (Dark Web) چیست؟

دارک وب

دارک وب (Dark Web) چیست؟

Dark Web چیست؟

دارک وب، Dark Web مجموعه مخفی سایت‌های اینترنتی است که فقط توسط یک مرورگر وب تخصصی قابل دسترسی است. از Dark Web برای ناشناس و خصوصی نگه داشتن فعالیت‌های اینترنتی استفاده می‌شود که می‌تواند در برنامه‌های قانونی و غیرقانونی مفید باشد. اگر چه برخی از آن برای فرار از سانسور دولت استفاده می‌کنند، اما برای فعالیت‌های غیرقانونی بسیار نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Dark Web،deep web و surface web چیست؟

اینترنت دارای میلیون‌ها صفحه وب، پایگاه داده و سرور است که همه آن‌ها 24 ساعته کار می‌کنند. اما اینترنت به اصطلاح “قابل مشاهده” (معروف به وب سطحی یا وب باز) سایت‌هایی که با استفاده از موتورهای جستجو مانند گوگل و یاهو یافت می‌شوند تنها اصطلاح نوک کوه یخ است.

اصطلاحات متعددی پیرامون وب نامرئی وجود دارد، اما ارزش آن را دارد که بدانید اگر قصد دارید از مسیر دور افتاده استفاده کنید، تفاوت آن‌ها را با یکدیگر بدانید.

surface web، وب سطحی یا وب باز

وب باز یا وب سطحی، لایه سطحی “قابل مشاهده” است. اگر به تجسم کل وب مانند کوه یخ ادامه دهیم، وب باز قسمت بالایی است که بالای آب است. از نظر آماری، این مجموعه وب سایت‌ها و داده‌ها کمتر از 5 درصد از کل اینترنت را تشکیل می‌دهند.

همه وب سایت‌های عمومی که از طریق مرورگرهای سنتی مانند Google Chrome ،Internet Explorer و Firefox قابل دسترسی هستند در اینجا قرار دارند. وب سایت ها معمولاً با اپراتورهای رجیستری مانند “.com” و “.org” برچسب گذاری می‌شوند و می‌توانند به راحتی در موتورهای جستجوی محبوب قرار بگیرند.

مکان یابی وب سایت‌های سطحی ممکن است زیرا موتورهای جستجو می‌توانند وب را از طریق پیوندهای قابل مشاهده فهرست بندی کنند (فرایندی به نام “خزیدن” به دلیل حرکت موتور جستجو در وب مانند عنکبوت).

دارک وب

 وب عمیق، دیپ وب (deep web)

وب عمیق در زیر سطح قرار دارد و تقریباً 90% از کل وب سایت‌ها را تشکیل می‌دهد. این بخشی از یک کوه یخی در زیر آب است که بسیار بزرگتر از وب سطح است. در واقع، این وب مخفی آنقدر بزرگ است که نمی‌توان دقیقاً تعداد صفحات یا وب سایت‌های فعال را در هر زمان کشف کرد.

با ادامه این قیاس، موتورهای جستجوی بزرگ را می‌توان مانند قایق‌های ماهیگیری در نظر گرفت که فقط می‌توانند وب سایت‌های نزدیک به سطح را “گرفتار” کنند. سایر موارد، از مجلات دانشگاهی گرفته تا پایگاه‌های داده خصوصی و محتوای غیرقانونی بیشتر، دور از دسترس است. این وب عمیق همچنین شامل بخشی است که ما به عنوان وب تاریک می‌شناسیم.

در حالی که بسیاری از رسانه‌های خبری از “وب عمیق” و “وب تاریک” به جای یکدیگر استفاده می‌کنند، بخش اعظم آن به طور کلی کاملاً قانونی و ایمن است. برخی از بزرگترین بخش‌های وب عمیق عبارتند از:

پایگاه‌های داده: هر دو مجموعه فایل‌های عمومی و خصوصی که به مناطق دیگر وب متصل نیستند، فقط در خود پایگاه داده جستجو می‌شوند.
اینترانت: شبکه‌های داخلی برای شرکت‌ها، دولت‌ها و امکانات آموزشی که برای برقراری ارتباط و کنترل جنبه‌های خصوصی در سازمان های خود استفاده می‌شود.
اگر در مورد نحوه دسترسی به وب عمیق فکر می‌کنید، احتمالاً قبلاً روزانه از آن استفاده می‌کنید. اصطلاح “وب عمیق” به همه صفحات وب اطلاق می‌شود که توسط موتورهای جستجو قابل شناسایی نیستند. وب‌سایت‌های عمیق ممکن است در پشت گذرواژه‌ها یا سایر دیوارهای امنیتی پنهان شوند، در حالی که دیگران به سادگی به موتورهای جستجو می‌گویند که آن‌ها را “خزنده” نکنند. بدون پیوندهای قابل مشاهده، این صفحات به دلایل مختلف بیشتر پنهان می‌شوند.

در وب عمیق تر، محتوای “پنهان” آن به طور کلی تمیزتر و ایمن‌تر است. همه چیز از پست‌های وبلاگ در بازبینی و طراحی مجدد صفحات وب در انتظار، تا صفحاتی که هنگام بانکداری آنلاین به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنید ، بخشی از وب عمیق هستند. علاوه بر این، این‌ها هیچ تهدیدی برای رایانه یا امنیت شما به طور کلی ندارند. اکثر این صفحات برای محافظت از اطلاعات و حریم خصوصی کاربران از وب باز پنهان می‌مانند، مانند:

  • حساب‌های مالی مانند بانک و بازنشستگی
  • ایمیل و حساب های پیام رسانی اجتماعی
  • پایگاه‌های داده شرکت‌های خصوصی
  • اطلاعات حساس HIPPA مانند اسناد پزشکی
  • پرونده‌های حقوقی

ورود بیشتر به وب عمیق خطر بیشتری را برای نور به همراه دارد. برای برخی از کاربران، بخش‌هایی از وب عمیق فرصتی را برای دور زدن محدودیت‌های محلی و دسترسی به خدمات تلویزیونی یا فیلم‌هایی که ممکن است در مناطق محلی آن‌ها در دسترس نباشد، ارائه می‌دهد. دیگران برای دانلود موسیقی دزدان دریایی یا سرقت فیلم‌هایی که هنوز در سینماها نیستند، کمی عمیق‌تر می‌شوند.

مطالب مشابه :  چگونگی تشخیص و جلوگیری از اسپم

در انتهای Dark Web، مطالب و فعالیت‌های خطرناک تری را خواهید یافت. وب سایت‌های Tor در این انتهای وب عمیق واقع شده‌اند که به عنوان “وب تاریک” شناخته می‌شوند و فقط توسط یک مرورگر ناشناس قابل دسترسی هستند.

ایمنی عمیق وب بیشتر از ایمنی وب تاریک مربوط به کاربران معمولی اینترنت است، زیرا ممکن است به طور تصادفی در مناطق خطرناک قرار بگیرید: بسیاری از قسمت‌های وب عمیق هنوز در مرورگرهای معمولی اینترنت قابل دسترسی هستند. به این ترتیب کاربران می‌توانند از مسیرهای مماسی کافی عبور کرده و در یک سایت دزدی دریایی، یک انجمن سیاسی رادیکال، یا مشاهده محتوای خشونت آمیز مشاهده کنند.

وب تاریک،دارک وب (Dark Web)

دارک وب به سایت‌هایی اشاره می‌کند که فهرست بندی نشده‌اند و فقط از طریق مرورگرهای وب تخصصی قابل دسترسی هستند. به طور قابل توجهی کوچکتر از شبکه سطحی کوچک، وب تاریک بخشی از وب عمیق محسوب می‌شود. با استفاده از تصویری از اقیانوس و کوه یخ، شبکه تاریک نوک پایینی کوه یخ غوطه‌ور خواهد بود.

با این حال، وب تاریک بخش بسیار پنهانی از وب عمیق است که تعداد کمی از آن‌ها با آن ارتباط برقرار می‌کنند یا حتی آن را نمی‌بینند. به عبارت دیگر، وب عمیق همه چیز را در زیر سطح که هنوز با نرم افزار مناسب در دسترس است، از جمله وب تاریک را پوشش می‌دهد.

شکستن ساختار دارک وب چند لایه کلیدی را آشکار می‌کند که آن را به یک پناهگاه ناشناس تبدیل می‌کند:

  • بدون نمایه سازی صفحه وب توسط موتورهای جستجوی وب سطح. Google و سایر ابزارهای جستجوی محبوب نمی‌توانند نتایج صفحات درون دارک وب را کشف یا نمایش دهند.
  • “تونل های ترافیکی مجازی” از طریق زیرساخت شبکه تصادفی.
  • به دلیل اپراتور رجیستری منحصر به فرد، توسط مرورگرهای سنتی غیرقابل دسترسی است. همچنین، توسط اقدامات امنیتی مختلف شبکه مانند فایروال و رمزگذاری، پنهان می‌شود.
    شهرت وب تاریک اغلب با قصد مجرمانه یا محتوای غیرقانونی و سایت های “معامله” که کاربران در آن‌ها می‌توانند کالاها یا خدمات غیرقانونی خریداری کنند، پیوند خورده است. با این حال، احزاب حقوقی نیز از این چارچوب استفاده کرده‌اند.

وقتی صحبت از ایمنی وب تاریک می‌شود، خطرات وب عمیق با خطرات وب تاریک بسیار متفاوت است. فعالیت‌های غیرقانونی سایبری را نمی‌توان لزوماً به راحتی تصادف کرد، اما اگر به دنبال آن باشید بسیار شدیدتر و تهدید آمیز است. قبل از باز کردن تهدیدات وب تاریک، بیایید نحوه و چرایی دسترسی کاربران به این سایت‌ها را بررسی کنیم.

نحوه دسترسی به دارک وب

دارک وب به قلمرو هکرها، افسران اجرای قانون و مجرمان سایبری معروف است. با این حال، فناوری جدید مانند رمزگذاری و نرم افزار مرورگر ناشناس، Tor، اکنون به هر کسی امکان می‌دهد در صورت تمایل به قلمرو تاریک بروند.

مرورگر شبکه Tor (“The Onion Routing”) دسترسی کاربران را به بازدید از وب سایت‌ها با ” پیاز ”اپراتور ایجاد می‌کند. این مرورگر خدماتی است که در ابتدا در بخش دوم دهه 1990 توسط آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی ایالات متحده ایجاد شد.

با درک اینکه ماهیت اینترنت به معنای فقدان حریم خصوصی است، نسخه اولیه Tor برای پنهان کردن ارتباطات جاسوسی ایجاد شد. سرانجام، چارچوب مجدداً مورد استفاده قرار گرفت و از آن به بعد در قالب مرورگری که امروز می‌شناسیم‌، عمومی شد. هر کسی می‌تواند آن را به صورت رایگان بارگیری کند.

Tor را به عنوان یک مرورگر وب مانند Google Chrome یا Firefox در نظر بگیرید. قابل ذکر است، مرورگر Tor به جای اینکه مستقیم ترین مسیر را بین رایانه شما و قسمت‌های عمیق وب طی کند، از یک مسیر تصادفی از سرورهای رمزگذاری شده استفاده می‌کند که به عنوان “گره” شناخته می‌شوند. این به کاربران امکان می‌دهد بدون ترس از ردیابی اقدامات خود یا افشای سابقه مرورگر خود، به وب عمیق متصل شوند.

سایت‌های موجود در وب عمیق نیز از Tor (یا نرم افزارهای مشابه مانند I2P، “پروژه اینترنت نامرئی”) برای ناشناس ماندن استفاده می‌کنند، به این معنی که شما نمی‌توانید بفهمید چه کسی آن‌ها را اجرا می‌کند یا کجا میزبانی می‌شوند.

ادامه این مقاله را می توانید در صفحه بعد مطالعه کنید.

منبع: Kaspersky

مقاله فوق را به رایگان دانلود کنید

 انتخاب آنتی ویروس مناسب خود با این شماره 09224971053 تماس بگیرید.

مارو در شبکه های اجتماعی خودتان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

Main Menu x