بلاگ سافت‌یاب مرجع آنلاین معرفی، ارزیابی و بررسی تخصصی نرم‌افزارهای اورجینال

مجازی سازی چیست؟ (قسمت اول)

مجازی سازی چیست؟

مجازی سازی چیست؟

مجازی سازی (virtualization)

مجازی سازی چیست؟ مجازی سازی فناوری است که به شما امکان می‌دهد با استفاده از منابعی که به طور سنتی به سخت افزار متصل شده‌اند، خدمات فناوری اطلاعات مفید ایجاد کنید. همچنین این امکان را به شما می‌دهد تا از ظرفیت کامل یک ماشین فیزیکی با توزیع قابلیت‌های آن در بین بسیاری از کاربران استفاده کنید.

مجازی سازی به معنی ایجاد نسخه مجازی چیزی مانند یک سیستم عامل (OS)، یک سرور و یک دستگاه ذخیره سازی (storage) یا منابع شبکه می‌باشد. مجازی سازی از نرم افزاری استفاده می‌کند که عملکرد سخت افزار را به منظور ایجاد یک سیستم مجازی شبیه‌سازی می‌کند. این کار به سازمان‌های فناوری اطلاعات (IT) اجازه می‌دهد تا چندین سیستم عامل، بیشتر از یک سیستم مجازی و برنامه‌های کاربردی مختلف را بر روی یک سرور پیاده سازی کنند.

مجازی سازی سیستم عامل (OS) استفاده از نرم افزاری است که به یک قطعه سخت افزار اجازه می‌دهد چندین تصویر (image) سیستم عامل را همزمان اجرا کند. این فناوری ده‌ها سال پیش آغاز به کار کرده و به مدیران این امکان را می‌دهد که از اتلاف توان پردازشی گران قیمت جلوگیری کنند.

مجازی سازی چگونه عمل می‌کند؟
مجازی سازی یک تکنولوژی را توصیف می‌کند به منظور ساده تر شدن روند کار، یک برنامه کاربردی، سیستم عامل مهمان یا ذخیره داده‌ها از سخت افزار یا نرم افزار اصلی موجود جدا می‌شود. کاربرد اصلی تکنولوژی virtualization، مجازی سازی سرور است که از یک لایه نرم افزاری به نام hypervisor برای شبیه سازی سخت افزار اصلی استفاده می‌کند. این لایه معمولاً شامل حافظه CPU، ورودی/خروجی (I/O) و ترافیک شبکه است. hypervisor منابع فیزیکی را به کار می‌گیرد و آن‌ها را از هم جدا می‌کند تا در محیط مجازی از آن‌ها استفاده شود. آن‌ها قادر به قرار گرفتن بالای سیستم عامل هستند یا می‌توانند مستقیماً روی سخت افزار نصب شوند. بیشتر سازمان‌ها به این روش سیستم‌های خود را مجازی می‌کنند.

Hypervisor Xen یک برنامه نرم افزاری منبع باز است که وظیفه مدیریت تعاملات سطح پایینی را که بین ماشین‌های مجازی (VMs) و سخت افزار فیزیکی رخ می‌دهد، بر عهده دارد. به عبارت دیگر Hypervisor Xen امکان ایجاد، اجرا و مدیریت همزمان ماشین‌های مجازی مختلف را در یک محیط فیزیکی فراهم می‌کند.

با کمک هایپروایزر (hypervisor)، سیستم عامل مهمان (guest OS) که به طور عادی با سخت افزار واقعی در تعامل است، اکنون این کار را با شبیه سازی نرم افزاری از آن سخت افزار انجام می‌دهد.

با اینکه که عملکرد این سیستم مجازی برابر با عملکرد سیستم عامل در حال اجرا بر روی سخت افزار واقعی نیست، مفهوم مجازی سازی همچنان به کار می‌رود زیرا اکثر سیستم عامل ها و برنامه های کاربردی مهمان نیازی به استفاده کامل از سخت افزار اصلی ندارند. این کار با از بین بردن وابستگی به یک بستر سخت افزاری خاص، قابلیت انعطاف پذیری و کنترل بیشتری را فراهم می‌کند. در حالی که مجازی سازی در ابتدا برای سرورها به کار می‌رفت، اکنون به برنامه‌های کاربردی، شبکه‌ها، داده‌ها و دسک تاپ نیز گسترش یافته است.

 

فرآیند مجازی سازی مجازی سازی چیست؟

1- hypervisor منابع فیزیکی را از محیط فیزیکی خود جدا می‌کند.
2- منابع از محیط فیزیکی گرفته می‌شوند و در صورت لزوم به محیط‌های مجازی مختلف تقسیم می‌شوند.
3- کاربران با محیط مجازی کار می‌کنند و محاسبات در آنجا انجام می‌شود.
4- پس از اجرای محیط مجازی، کاربر یا برنامه می‌تواند فرمانی ارسال کند که نیاز به منابع اضافی از محیط فیزیکی دارد. در پاسخ، hypervisor پیام را به سیستم فیزیکی منتقل می‌کند و تغییرات را ذخیره می‌کند.

از محیط مجازی اغلب به عنوان یک مهمان یا ماشین مجازی یاد می‌شود. ماشین مجازی مانند یک فایل داده واحد عمل می‌کند که می‌تواند از یک رایانه به رایانه دیگر منتقل شود و در هر دو باز شود. انتظار می‌رود که در هر رایانه به یک روش اجرا شود.

مجازی سازی چیست؟

انواع مجازی سازی چیست؟

اگر تا به حال هارد دیسک خود را به پارتیشن‌های مختلف تقسیم کرده اید، شاید کمی درباره مجازی سازی بدانید. یک پارتیشن درواقع تقسیم منطقی یک هارد دیسک برای ایجاد دو هارد جداگانه است.

شش حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد که مجازی سازی (virtualization) در آن در حال پیشرفت است.

مطالب مشابه :  مدیریت دسترسی ممتاز (PAM) چیست؟(قسمت دوم)

1- مجازی سازی شبکه (Network virtualization)

مجازی سازی شبکه روشی است برای ترکیب منابع موجود در یک شبکه از طریق تقسیم پهنای باند موجود در کانال‌ها که هر یک از دیگری مستقل است و می‌تواند به صورت بلادرنگ به یک سرور یا دستگاه خاص اختصاص یابد. این مجازی سازی پیچیدگی شبکه را با تقسیم‌بندی آن به بخش‌های قابل کنترل ساده تر می‌کند. درست مانند هارد دیسک پارتیشن‌بندی شما که مدیریت فایل‌ها را آسان‌تر می‌کند.

2- مجازی سازی ذخیره سازی (Storage virtualization)

مجازی سازی storage عبارت است از یکپارچه‌سازی ذخیره سازی فیزیکی چندین دستگاه storage شبکه به طوری که آنچه به نظر می‌رسد یک دستگاه ذخیره‌ سازی واحد است که از یک کنسول مرکزی مدیریت می‌شود. مجاز سازی storage معمولاً برای شبکه‌های خیره سازی (storage area network یا SAN) استفاده می‌شود.

3- مجازی سازی سرور (Server virtualization)

مجازی سازی سرور یک تکنیک مجازی سازی است که شامل تقسیم یک سرور فیزیکی به تعدادی سرورهای کوچک و مجازی با کمک نرم افزار مجازی سازی می‌شود. در مجازی سازی سرور، هر سرور مجازی همزمان چندین سیستم عامل را اجرا می‌کند. در واقع هدف این است هنگام افزایش اشتراک منابع و گسترش ظرفیت، کاربر نیاز به فهم و مدیریت جزئیات پیچیده منابع سرور نداشته باشد.

لایه نرم افزاری که این قابلیت را ایجاد می‌کند hypervisor است. رایج ترین hypervisor یعنی به گونه ای طراحی شده است که مستقیم بر روی فلز می‌نشیند و امکان مجازی سازی پلتفرم سخت افزاری را برای استفاده توسط ماشین‌های مجازی فراهم کند. KVM virtualization یک هایپروایزر مجازی سازی مبتنی بر هسته لینوکس است که مزایای مجازی سازی را مشابه سایرین ارائه می‌دهد. یک hypervisor به یک سیستم عامل میزبان احتیاج دارد و بیشتر در آزمایشگاه و برای آزمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4- مجازی سازی داده‌ها (Data virtualization)

مجازی سازی داده‌ها رویکردی برای مدیریت داده‌ها است که به یک برنامه اجازه می‌دهد داده‌ها را بدون نیاز به جزئیات فنی درباره آن‌ها، مانند نحوه قالب بندی در منبع یا مکانی که از لحاظ فیزیکی در آن قرار دارند، بازیابی و مدیریت کند.

5- مجازی سازی دسکتاپ (Desktop virtualization)
مجازی سازی دسکتاپ یک فناوری مجازی سازی است که برنامه های رایانه شخصی فرد را از دسک تاپ جدا می کند. دسکتاپ‌های مجازی معمولاً به جای هارد دیسک رایانه شخصی روی یک سرور مرکزی از راه دور میزبانی می‌شوند.

 

6- مجازی سازی برنامه (Application virtualization)

مجازی سازی برنامه لایه برنامه را از سیستم عامل جدا می‌کند. به این ترتیب برنامه می‌تواند به شکلی محصور شده اجرا شود، بدون اینکه به سیستم عامل زیر آن وابسته باشد.

محصول مجازی سازی Parallels

محصول مجازی ساری parallels

با محصول مجازی سازی parallels می تواند تمامی نرم افزارهای تحت ویندوز و یا حتی تحت وب خود را بصورت متمرکز در اختیار کاربران خود بگذارید. تنها با یک بار نصب برنامه های مورد نیاز بر روی Server ، امکان استفاده همزمان تمامی کاربران از نرم افزارها از هر جایی  فراهم می شود.
محصول Parallels متمرکز کردن برنامه ها و بانک های اطلاعاتی در دیتا سنترها هزینه نگهداری و کنترل دسترسی ها را بطور چشم گیری کاهش می دهد:

  • مجازی سازی parallels بدون نیاز به هرگونه تغییر در سورس برنامه ها و یا ایجاد تغییر در ساختار فعلی شبکه
  • بدون نیاز به نصب برنامه ها بر روی ایستگاه های کاربری
  • بدون وابستگی به زمان، مکان، دستگاه، سیستم عامل و ….
  • افزایش سرعت و امنیت و کاهش چشم گیر هزینه ها

مجازی سازی سرور  یکی از مهم ترین بخش های صنعت مجازی سازی است که شرکت هایی مانند VMware، Microsoft، Citrix در آن فعال هستند. با مجازی سازی سرور یک ماشین فیزیکی به تعداد زیادی سرور مجازی تقسیم میشود. در هسته چنین نوع مجازی سازی مفهوم hypervisor (نمایش گر ماشین مجازی) نهفته است. یک hypervisor لایه نرم افزاری است که بین سیستم عامل و سخت افزار قرار میگرد. hypervisor معمولا یک CPU مجازی و حافظه برای نرم افزار هایی که برروی آن اجرا شده اند اختصاص می دهد. این عبارت نخستین بار در ارتباط با IBM CP-370 استفاده شد.

ادامه دارد…

منبع: redhat

مجازی سازی چیست؟ (قسمت دوم)

مقاله فوق را به رایگان دانلود کنید

 انتخاب آنتی ویروس مناسب خود با این شماره 09224971053 تماس بگیرید.

مارو در شبکه های اجتماعی خودتان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

Main Menu x