بلاگ سافت‌یاب مرجع آنلاین معرفی، ارزیابی و بررسی تخصصی نرم‌افزارهای اورجینال

آیا رفتن به دارک وب غیرقانونی است؟

آیا رفتن به دارک وب غیرقانونی است؟

آیا رفتن به دارک وب غیرقانونی است؟

آیا رفتن به دارک وب غیرقانونی است؟ به زبان ساده، خیر، دسترسی به وب تاریک غیرقانونی نیست. در واقع، برخی از استفاده‌ها کاملاً قانونی هستند و از ارزش “وب تاریک” پشتیبانی می‌کنند. در وب تاریک، کاربران می‌توانند از سه مزایای واضح استفاده از آن استفاده کنند:

  • ناشناس بودن کاربر
  • خدمات و سایتهای تقریبا غیرقابل ردیابی
  • توانایی انجام اقدامات غیرقانونی برای کاربران و ارائه دهندگان

به این ترتیب، دارک وب بسیاری از احزاب را جذب کرده است که در غیر این صورت با افشای هویت خود به صورت آنلاین در معرض خطر قرار خواهند گرفت. قربانیان سوء استفاده و آزار و اذیت، افشاگران و مخالفان سیاسی از کاربران مکرر این سایت‌های مخفی بوده‌اند. اما مطمئناً این مزایا را می‌توان به سادگی به کسانی که می‌خواهند خارج از محدودیت‌های قوانین به روشهای آشکارا غیرقانونی دیگر عمل کنند، تعمیم داد.

وقتی از طریق این لنز مشاهده می‌شوید، قانونی بودن دارک وب بر اساس نحوه برخورد شما به عنوان کاربر با آن است. شما ممکن است به دلایل زیادی که برای حفاظت از آزادی مهم است، در کنار خطوط حقوقی قرار بگیرید. دیگران ممکن است به گونه‌ای عمل کنند که برای حفاظت و ایمنی دیگران غیرقانونی است. بیایید هر دوی این مفاهیم را از نظر “مرورگر وب تاریک” و خود وب سایت‌ها باز کنیم.

آیا رفتن به دارک وب غیرقانونی است؟

آیا استفاده از Tor غیرقانونی است؟

از نظر نرم افزاری، استفاده از Tor و سایر مرورگرهای ناشناس کاملاً غیرقانونی نیست. در حقیقت، این مرورگرهای “وب تاریک” به طور انحصاری به این بخش از اینترنت متصل نیستند. اکنون بسیاری از کاربران از Tor برای مرور خصوصی اینترنت و قسمت‌های عمیق وب استفاده می‌کنند.

حریم خصوصی ارائه شده توسط مرورگر Tor در عصر دیجیتال فعلی مهم است. در حال حاضر شرکت‌ها و نهادهای حاکمیتی در نظارت غیرمجاز فعالیت‌های آنلاین شرکت می‌کنند. برخی به سادگی نمی‌خواهند آژانس‌های دولتی یا حتی ارائه دهندگان خدمات اینترنت (ISP) بدانند که به دنبال چه چیزی در اینترنت هستند، در حالی که برخی دیگر انتخاب کمی دارند. کاربران در کشورهایی که دارای دسترسی سختگیرانه و قوانین کاربر هستند اغلب از دسترسی به سایت‌های عمومی نیز ممانعت می‌کنند مگر اینکه از سرویس گیرندگان Tor و شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) استفاده کنند.

با این حال‌، شما همچنان می‌توانید اقدامات غیرقانونی را در داخل Tor انجام دهید که می‌تواند بدون توجه به قانونی بودن مرورگر، شما را متهم کند. شما به راحتی می‌توانید از Tor در تلاش برای سرقت محتوای دارای حق نسخه برداری از وب عمیق‌، به اشتراک گذاری پورنوگرافی غیرقانونی یا مشارکت در تروریسم سایبری استفاده کنید. استفاده از یک مرورگر قانونی باعث نمی‌شود اقدامات شما در سمت راست قانون قرار گیرد.

آیا استفاده و بازدید از سایت‌های موجود در دارک وب غیرقانونی است؟در انتهای شبکه، وب تاریک کمی بیشتر یک منطقه خاکستری است. استفاده از دارک وب معمولاً به این معنی است که شما در حال تلاش برای فعالیتی هستید که در غیر این صورت نمی‌توانید در چشم عموم انجام دهید.

برای منتقدان دولتی و دیگر حامیان سرسخت، اگر هویت واقعی آنها کشف شود، ممکن است از عکس العمل هراس داشته باشند. برای کسانی که از جانب دیگران آسیب دیده‌اند، ممکن است مایل نباشند که مهاجمان مکالمات آن‌ها در مورد این رویداد را کشف کنند. اگر فعالیتی توسط نهادهای حاکمیتی که زیر نظر شما هستند غیرقانونی تلقی شود، غیرقانونی خواهد بود.

گفته می‌شود، ناشناس بودن یک جنبه تاریک دارد زیرا جنایتکاران و هکرهای مخرب نیز ترجیح می‌دهند در سایه فعالیت کنند. به عنوان مثال‌، حملات سایبری و قاچاق فعالیت هایی هستند که شرکت کنندگان می‌دانند جرم محسوب می‌شوند. آن‌ها این اقدامات را به وب تاریک انجام می‌دهند تا به همین دلیل پنهان شوند.

در نهایت‌، مرور ساده این فضاها غیرقانونی نیست اما می‌تواند برای شما مسئله ساز باشد. در حالی که به طور کلی غیرقانونی نیست‌، فعالیت ناخوشایند در بسیاری از قسمت‌های دارک وب وجود دارد. اگر مراقب نباشید یا کاربر پیشرفته و باهوش کامپیوتر از تهدیدات خود مطلع نباشد، می‌تواند شما را در معرض خطرات غیر ضروری قرار دهد. بنابراین، دارک وب هنگام استفاده از u برای چه چیزی استفاده می‌شود.

انواع تهدیدها در دارک وب

اگر در نظر دارید از وب تاریک برای اهداف اولیه حفظ حریم خصوصی استفاده کنید، ممکن است هنوز سوال کنید “آیا استفاده از وب تاریک خطرناک است؟” متأسفانه، بسیار می‌تواند مکان خطرناکی باشد. در زیر برخی از تهدیدهای رایج که ممکن است در طول تجربه مرور خود با آن‌ها روبرو شوید آورده شده است:

مطالب مشابه :  دارک وب (Dark Web) چیست؟

بد افزار
نرم افزارهای مخربريا، بدافزارها، در سراسر وب تاریک کاملاً زنده هستند. اغلب در برخی از پورتال‌ها ارائه می‌شود تا به بازیگران تهدید ابزار حمله سایبری داده شود. با این حال، آن را در سراسر دارک وب باقی می‌گذارد تا کاربران مشکوک را درست مانند بقیه وب آلوده کند.

دارک وب به اندازه بسیاری از قراردادهای اجتماعی که ارائه دهندگان وب سایت برای محافظت از کاربران در بقیه وب دنبال می‌کنند، وجود ندارد. به این ترتیب، کاربران می‌توانند خود را مرتباً در معرض برخی از انواع بدافزارها قرار دهند مانند:

  • Keyloggers
  • بدافزار بات نت
  • باج افزار
  • بدافزار فیشینگ

اگر می‌خواهید کاوش در سایت‌های دارک وب را دنبال کنید، خود را در معرض خطر قرار گرفتن در معرض هک و موارد دیگر قرار می‌دهید. اکثر آلودگی‌های مخرب توسط برنامه‌های امنیتی نقطه پایانی شما قابل تشخیص هستند.

اگر از رایانه یا اتصال شبکه شما می‌توانید سوء استفاده کنید، تهدیدهای مرور آنلاین می‌تواند به جهان خارج از برق متصل شود. ناشناس بودن با Tor و چارچوب دارک وب بسیار قدرتمند است، اما خطاناپذیر نیست. اگر کسی به اندازه کافی خاک کند، می‌تواند آرد سوخاری را به هویت شما منتقل کند.

نظارت دولت
با توجه به این سوال که آیا رفتن به دارک وب غیرقانونی است یا خیر؟ بسیاری از سایت‌های مستقر در Tor توسط مقامات پلیس در سراسر جهان پیشی گرفته اند، این خطر آشکار وجود دارد که برای بازدید از یک وب سایت تاریک، هدف دولت قرار بگیرید.

بازارهای غیرقانونی مواد مخدر مانند جاده ابریشم در گذشته برای نظارت پلیس ربوده شده بودند. با استفاده از نرم افزارهای سفارشی برای نفوذ و تجزیه و تحلیل فعالیت‌ها، این امر به مقامات قانونی اجازه می‌دهد تا هویت کاربران مشتریان و تماشاچیان را به طور یکسان کشف کنند. حتی اگر هرگز خریدی انجام ندهید، می‌توانید تحت مراقبت قرار بگیرید و خود را برای سایر فعالیت‌ها در آینده متهم کنید.

نفوذ می‌تواند شما را در معرض خطر نظارت بر سایر فعالیت‌ها قرار دهد. فرار از محدودیت‌های دولت برای کشف ایدئولوژی‌های سیاسی جدید می‌تواند در برخی کشورها جرم زندانی باشد. چین به همین دلیل از محدودیت دسترسی به “دیوار آتش بزرگ” به سایت‌های محبوب استفاده می‌کند. خطر بازدید از این محتوا می‌تواند منجر به قرار گرفتن در لیست تماشا یا هدف گیری فوری برای مجازات زندان شود.

کلاهبرداری
برخی از خدمات ادعایی مانند “مهاجمان” حرفه‌ای ممکن است فقط کلاهبرداری‌هایی باشند که برای سودآوری مشتریان مشتاق طراحی شده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که دارک وب خدمات غیرقانونی زیادی را ارائه می‌دهد، از ترورهای پولی گرفته تا قاچاق جنسی و سلاح.

برخی از این‌ها تهدیدهای شناخته شده و شناخته شده‌ای هستند که در این گوشه وب گرد می‌آیند. با این حال، دیگران ممکن است از شهرت دارک وب برای فریب کاربران با مبالغ هنگفت استفاده کنند. همچنین، برخی از کاربران در وب تاریک ممکن است با کلاهبرداری فیشینگ هویت یا اطلاعات شخصی شما را برای اخاذی سرقت کنند.

حفاظت کاربر نهایی در برابر سوء استفاده توسط وب تاریک
صرف نظر از اینکه یک کسب و کار، والدین یا هر کاربر دیگری از وب هستید، باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید تا اطلاعات و زندگی خصوصی خود را از وب تاریک دور نگه دارید.

اگر می‌خواهید از اطلاعات خصوصی خود سوء استفاده کنید، نظارت بر سرقت هویت بسیار مهم است. انواع داده‌های شخصی را می‌توان بصورت آنلاین برای کسب درآمد توزیع کرد. گذرواژه‌ها، آدرس‌های فیزیکی، شماره حساب‌های بانکی و شماره‌های تامین اجتماعی در دارک وب دائماً در گردش هستند. ممکن است از قبل آگاه باشید که بازیگران مخرب می‌توانند از این موارد برای آسیب رساندن به اعتبار شما، سرقت مالی و نقض سایر حساب‌های آنلاین شما استفاده کنند. نشت داده‌های شخصی همچنین می‌تواند به شهرت شما از طریق کلاهبرداری اجتماعی منجر شود.

محافظت از آنتی ویروس به همان اندازه برای جلوگیری از سوء استفاده بازیگران مخرب بسیار مهم است. وب تاریک مملو از سرقت اطلاعات کاربران آلوده به بدافزار است. مهاجمان می‌توانند از ابزارهایی مانند keylogger برای جمع آوری داده‌های شما استفاده کنند و می‌توانند در هر قسمتی از وب به سیستم شما نفوذ کنند. برنامه‌های امنیتی Endpoint مانند Kaspersky Security Cloud جامع هستند که مانیتورینگ هویت و دفاع آنتی ویروس را پوشش می‌دهند.

 

منبع: Kaspersky

مقاله فوق را به رایگان دانلود کنید

 انتخاب آنتی ویروس مناسب خود با این شماره 09224971053 تماس بگیرید.

مارو در شبکه های اجتماعی خودتان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

Main Menu x