بلاگ سافت‌یاب مرجع آنلاین معرفی، ارزیابی و بررسی تخصصی نرم‌افزارهای اورجینال

تفاوت فایروال و آنتی ویروس

تفاوت فایروال و آنتی ویروس

تفاوت فایروال و آنتی ویروس چیست؟

تفاوت فایروال و آنتی ویروس: اگر می‌خواهید از سرقت اطلاعات محرمانه و نفوذ به حریم خصوصی خود توسط مجرمان سایبری جلوگیری کنید، محافظت از سیستم شما در برابر تهدیدات دیجیتالی بسیار مهم است.

بسیاری از مردم تفاوت فایروال و آنتی ویروس را نمی‌دانند، زیرا هر دو ابزار امنیت سایبری هستند که سیستم شما را در برابر تهدیدات دیجیتالی محافظت می‌کنند.

فایروال به شما کمک می‌کند ترافیک شبکه را در سیستم کنترل و مدیریت کنید، در حالی که نرم افزار آنتی ویروس با شناسایی و حذف فایل‌ها و ویروس‌های مخرب از رایانه شما محافظت می‌کند.

تفاوت فایروال و آنتی ویروس به شدت قابل توجه است. این مقاله تفاوت‌های عمده بین این دو ابزار امنیت سایبری را به شما توضیح خواهد داد، که مطمئناً به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که کدام راه حل امنیتی را برای محافظت از سیستم خود خریداری کنید.

تفاوت فایروال و آنتی ویروس

نگاهی اجمالی به تفاوت فایروال و آنتی ویروس

تفاوتهای عمده در یک نگاه
یک فایروال از ورود نرم افزارهای آلوده و مخرب به رایانه شما جلوگیری می‌کند، در حالی که یک برنامه آنتی ویروس فایل‌های آلوده را از سیستم شما شناسایی و حذف می‌کند.
فایروال با جلوگیری از ورود همه بسته‌های مشکوک به رایانه شما از سیستم شما در “سطح پروتکل شبکه” محافظت می‌کند، در حالی که نرم افزار آنتی ویروس با حذف همه فایل‍‌های مخرب از رایانه شما در “سطح فایل” محافظت می‌کند.
فایروال از نرم افزار و سخت افزار شبکه محافظت می‌کند. در مقابل، نرم افزار آنتی ویروس اساساً از نرم افزارهای دیگر محافظت می‌کند.

فایروال

فایروال به عنوان یک مانع بین شبکه شما و شبکه جهانی وب عمل می‌کند. همچنین با نظارت بر ترافیک ورودی و خروجی از سیستم شما و جلوگیری از ورود یا خروج بسته‌های مشکوک، از رایانه شما در برابر تهدیدات خارجی محافظت می‌کند.

تفاوت عمده بین دو ابزار امنیت سایبری این است که می‌توانید یک فایروال را در دو سطح نرم افزاری و سخت افزاری پیاده سازی کنید. اما در مقابل، آنتی ویروس فقط در سطح نرم افزار قابل استفاده است.

حفاظت فایروال
فایروال به عنوان دروازه اصلی ساختمان عمل می‌کند. هدف آن این است که به افراد مجاز اجازه دسترسی به ساختمان را بدهد در حالی که از ورود غیر مجاز به ملک جلوگیری می‌کند (مانند جلوگیری از دسترسی حیوانات، سارقان و سایر افراد ناخواسته به ملک).

انواع فایروال‌ها

فایروال را می‌توان بر اساس موقعیت ارتباطی، محل رهگیری و وضعیت ردیابی داده‌ها به سه نوع تقسیم بندی کرد.

  1. فایروال لایه‌ای شبکه، بسته‌های ورودی و خروجی داده‌ها را زیر نظر دارد. سپس، بر اساس قوانین فیلترینگ از پیش تعریف شده، این نوع فایروال با پذیرش یا رد بسته‌ها از سیستم شما محافظت می‌کند.
  2. فایروال سطحی،  از یک برنامه خاص محافظت می کند. این مکانیزم‌های امنیتی را برای جلوگیری از ترافیک ناخواسته در شبکه ایجاد می‌کند.
  3. فایروال سطحی تنها به بسته‌های خاصی اجازه می‌دهد وارد شبکه شوند و تمام بسته‌های دیگر را کاملاً مسدود می‌کند. این نوع فایروال که به عنوان سرورهای پروکسی نیز شناخته می‌شود، با پنهان کردن آدرس IP شما از شبکه محافظت می‌کند.

    آنتی ویروس

    نرم افزار آنتی ویروس رایج‌ترین ابزار حفاظت از سیستم است که هم توسط کاربران خانگی و هم از مشاغل استفاده می‌شود. وظیفه اصلی یک برنامه آنتی ویروس شناسایی، جلوگیری و حذف فایل‌ها و نرم افزارهای مضر از سیستم شما است. آنتی ویروس همچنین با نظارت بر ترافیک آنلاین از سیستم در برابر هرگونه حمله بعدی محافظت می‌کند.

یک برنامه آنتی ویروس روی رایانه اجرا می‌شود و تمام فایل‌های دریافتی (بارگیری از اینترنت، پیوست‌های ایمیل، فایل‌های کپی شده از طریق درایو فلش USB، سی دی یا بلوتوث و غیره) را مشاهده می‌کند. در صورت آلوده بودن به هر گونه بدافزار‌، از جمله ویروس‌ها، تروجان‌ها، روت کیت‌ها، جاسوس افزارها، باج افزارها، کلیدهای صفحه کلید و غیره، فایل‌ها را از بین می‌برد.

برنامه‌های آنتی ویروس دارای پایگاه داده “امضا” از بدافزارهای شناخته شده هستند. آ‌ن‌ها از این پایگاه داده برای قرنطینه یا حذف پرونده‌های آلوده در حین اسکن یا کپی کردن چنین فایل‌هایی در سیستم استفاده می‌کنند.

برنامه‌های آنتی ویروس امروزی نیز از رویکرد ابتکاری و الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای یادگیری تهدیدات دیجیتالی تازه ظهور استفاده می‌کنند.

اکنون که تعریف اولیه آنتی ویروس و فایروال مشخص است، بیایید تفاوت‌ها را بیشتر بررسی کنیم.

پیشگیری در مقابل حفاظت

تفاوت فایروال و آنتی ویروس

فایروال با نظارت دقیق بر ترافیک شبکه و جلوگیری از تأثیر داده‌های مخرب بر شبکه، بدافزارها را خنثی می‌کند.

با این حال، ممکن است سیستم شما همچنان از طریق CD یا DVD به بدافزار آلوده شود، یا اگر به طور تصادفی آن را بارگیری کرده یا روی پیوند هرزنامه کلیک کنید. در این مرحله، یعنی هنگامی که بدافزار با وجود محافظت از فایروال وارد سیستم شما می‌شود، نقش نرم افزار آنتی ویروس ایفا می‌کند. یک برنامه آنتی ویروس فایل‌های مخرب موجود در سیستم را تشخیص داده و بسته به میزان تهدید، آن‌ها را حذف یا در قرنطینه قرار می‌دهد.

بدافزارهای سایت‌های اسپم
به طور خلاصه، یک فایروال از ورود بدافزار به رایانه شما جلوگیری می‌کند، اما اگر یک فایل مخرب در سیستم شما وجود داشته باشد یا بتواند وارد سیستم شود، هیچ کاری نمی تواند انجام دهد.

منبع: proficientblogging

لطفا جهت مشاوره در انتخاب آنتی ویروس مناسب خود با این شماره 09224971053 تماس بگیرید.

 مارو در شبکه های اجتماعی خودتان به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه :  آسیب‌پذیری روز صفر (zero-day) چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

Main Menu x