بلاگ سافت‌یاب مرجع آنلاین معرفی، ارزیابی و بررسی تخصصی نرم‌افزارهای اورجینال

جرایم سایری چست؟

جرایم سایبری

جرایم سایبری چیست؟

جرایم سایبری به هرگونه فعالیت مجرمانه‌ای که شامل رایانه، دستگاه شبکه‌ای یا شبکه می‌شود می‌گویند. در حالی که بیشتر جنایات سایبری به منظور ایجاد سود برای مجرمان سایبری انجام می‌شود، برخی از جنایات سایبری علیه رایانه‌ها یا دستگاه‌ها به طور مستقیم برای آسیب رساندن یا غیرفعال کردن آن‌ها انجام می‌شود، در حالی که برخی دیگر از رایانه‌ها یا شبکه‌ها برای انتشار بدافزار، اطلاعات غیرقانونی، تصاویر یا سایر مواد استفاده می‌کنند. برخی از جرایم سایبری هر دو را انجام می‌دهند. به عنوان مثال، رایانه‌ها را هدف قرار می‌دهند تا آن‌ها را با ویروس رایانه آلوده کنند، که سپس به دستگاه‌های دیگر و گاهی اوقات به کل شبکه‌ها سرایت کند.

اثر اولیه جرایم سایبری مالی است. جرایم سایبری می‌تواند شامل انواع مختلفی از فعالیت‌های جنایی باشد، از جمله حملات باج افزار، کلاهبرداری از طریق ایمیل و اینترنت و تقلب در هویت و همچنین تلاش برای سرقت حساب‌های مالی، کارت اعتباری یا سایر اطلاعات کارت پرداخت می‌باشد. همچنین مجرمان سایبری ممکن است اطلاعات خصوصی یک فرد و همچنین اطلاعات شرکت‌ها را برای سرقت و فروش مجدد مورد هدف قرار دهند. از آنجا که بسیاری از کارگران به دلیل همه گیری درگیر کارهای روزمره کار می‌شوند، انتظار می رود که جرایم سایبری در سال 2021 به میزان فراوانی افزایش یابد، بنابراین محافظت از داده‌های پشتیبان بسیار مهم است.

جرایم سایبری

تعریف جرایم سایبری

وزارت دادگستری ایالات متحده (DOJ) جرایم سایبری را به سه دسته تقسیم مکند:

  • جرایمی که در آن‌ها دستگاه محاسباتی مورد هدف است. برای مثال، برای دسترسی به شبکه؛
  • جنایاتی که در آن‌ها از رایانه به عنوان سلاح استفاده می‌شود. به عنوان مثال، برای حمله به خدمات انکار (DoS)؛
  • جرایمی که در آن‌ها از رایانه به عنوان وسیله جانبی جرم استفاده می شود. به عنوان مثال، استفاده از رایانه برای ذخیره داده‌های غیرقانونی به دست آمده.
    کنوانسیون شورای اروپا در مورد جرایم رایانه‌ای‌، که ایالات متحده آن را امضاء کرده است‌، جرایم سایبری را به عنوان طیف وسیعی از فعالیت‌های مخرب، از جمله رهگیری غیرقانونی داده‌ها، تداخل‌های سیستم که به یکپارچگی و در دسترس بودن شبکه و نقض حق نسخه برداری آسیب می‌رساند، تعریف می‌کند.

ضرورت اتصال به اینترنت باعث افزایش حجم و سرعت فعالیت‌های جرایم سایبری شده است زیرا مجرم دیگر نیازی به حضور فیزیکی در هنگام ارتکاب جرم ندارد. سرعت اینترنت، راحتی، ناشناس بودن و عدم وجود مرزها باعث می‌شود انواع جرایم مالی مبتنی بر رایانه مانند باج افزارها، کلاهبرداری، پولشویی و همچنین جنایاتی مانند تعقیب و گریز آسان‌تر انجام شود.

مطالب مشابه :  همه چیز درباره Kaspersky

فعالیتهای مجرمانه سایبری ممکن است توسط افراد یا گروه‌های کوچک با مهارت فنی نسبتاً کمی انجام شود. یا توسط گروه‌های جنایی جهانی بسیار سازمان یافته که ممکن است شامل توسعه دهندگان ماهر و دیگران با تخصص مربوط باشد. برای کاهش بیشتر شانس کشف و پیگرد قانونی، مجرمان سایبری اغلب در کشورهایی که قوانین جرایم سایبری ضعیفی دارند فعالیت می‌کنند.

جرایم سایبری چگونه عمل می‌کند؟

حملات جنایت سایبری می‌توانند در هر جایی که داده‌ها، فرصت‌ها و انگیزه‌های دیجیتالی وجود دارد، آغاز شوند. مجرمان سایبری شامل همه افراد از کاربر تنها درگیر در مزاحمت سایبری گرفته تا بازیگران تحت حمایت دولت، مانند سرویس‌های اطلاعاتی چین است. جنایات سایبری عموماً در خلا رخ نمی‌دهند. آن‌ها از جهات مختلف در روزمره توزیع می‌شوند. یعنی، مجرمان سایبری معمولاً برای ارتکاب جنایت به بازیگران دیگر اعتماد می‌کنند.

آیا آن‌ها خالق بدافزارهایی هستند که از Dark Web برای فروش کد استفاده می‌کنند، آیا توزیع کننده داروهای غیرقانونی هستند که از کارگزاران ارزهای رمزپایه استفاده می‌کنند.

مجرمان سایبری از روش‌های مختلف برای انجام حملات سایبری خود استفاده می‌کنند و دائماً در جستجوی روش‌ها و تکنیک‌های جدید برای دستیابی به اهداف خود هستند.

مجرمان سایبری اغلب فعالیت‌های خود را با استفاده از بدافزارها و سایر نرم افزارها انجام می‌دهند، اما مهندسی اجتماعی اغلب جزء مهمی برای اجرای بیشتر انواع جرایم سایبری است. ایمیل‌های فیشینگ یکی دیگر از اجزای مهم بسیاری از انواع جرایم سایبری است، اما به ویژه در مورد حملات هدفمند، مانند مصالحه با ایمیل تجاری (BEC)، که در آن مهاجم سعی می‌کند از طریق ایمیل‌، صاحب یک کسب و کار را جعل کند تا کارکنان را متقاعد کند که فاکتورهای ساختگی پرداخت کنند.

 

منبع: searchsecurity

مقاله فوق را به رایگان دانلود کنید

 انتخاب آنتی ویروس مناسب خود با این شماره 09224971053 تماس بگیرید.

مارو در شبکه های اجتماعی خودتان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

Main Menu x