بلاگ سافت‌یاب مرجع آنلاین معرفی، ارزیابی و بررسی تخصصی نرم‌افزارهای اورجینال

چگونگی محافظت تلفن اندروید در برابر باج افزارها

باج افزاردر تلفن اندروید

چگونگی محافظت تلفن اندروید در برابر باج افزارها

 اگر این روزها اخبار را دنبال کرده باشید، می دانید که حملات باج افزارها در حال افزایش است. باج افزارها علاوه بر هدف قرار دادن شبکه های تجاری و رایانه های شخصی،  به یک تهدید رایج برای سیستم عامل های تلفن همراه تبدیل شده اند.  به خصوص تلفن های اندروید که امروزه به عنوان محبوب ترین تلفن های همراه معرفی میشوند. به همین دلیل اکنون زمان آن فرا رسیده که بدانید باج افزار چیست و چگونه می تواند به تلفن اندروید شما نفوذ کند. ما در اینجا به شما راه حل هایی جهت از بین بردن آن ها در اختیارتان قرار می دهیم.

 

محافظت تلفن اندروید در برابر باج افزارها

 

انواع باج افزارها

تأثیر حملات باج افزار به شکل های مختلفی نمایان می شود که دو مورد آن بسیار شایع است.  رایانه ها معمولا با باج افزار کرایپتو (Crypto) مورد حمله قرار می گیرند. بدین ترتیب که دستگاه شما را در اختیار گرفته و فایل های آن را رمزگذاری می کنند. سپس مجرمان اینترنتی در ازای بازگرداندن داده هایتان، از شما درخواست پرداخت پول هنگفت می کنند. نوع دوم، باج افزار لاکر) Locker ( که معمولا با این روش به جای رمزگذاری پرونده ها، با قفل کردن رابط دسترسی کاربر به دستگاه را قطع می کنند.

 

چگونه از تلفن اندروید خود در برابر باج افزارها محافظت کنیم:

باج افزارها معمولاً از طریق حمله مهندسی اجتماعی به تلفن همراه شما نفوذ می کنند. به عنوان مثال با نصب یک برنامه جعلی از سایت های نا معتبر،  کلیک کردن روی لینک جعلی در شبکه های اجتماعی و یا ارسال از طریق پیام کوتاه ، کاربر را فریب می دهند تا بدافزار را بارگیری کند. برای جلوگیری از محافظت تلفن اندروید خود در برابر باج افزار مراقب تبلیغات تخفیف های باورنکردنی، لینک مقالات و همچنین دعوت های مشکوک دوستان خود باشید.

 

محافظت تلفن اندروید در برابر باج افزارها

 

در اینجا چند نکته کلیدی برای جلوگیری از حمله باج افزار به تلفن همراه  شما عزیزان معرفی خواهیم کرد:

  • در گوگل سیستم عامل ها بررسی نمی شوند و کلاهبرداران  به راحتی می توانند برنامه های جعلی را در فروشگاه قرار دهند. به همین علت تا حد امکان برنامه ها را از منابع معتبر دانلود کنید. دانلود برنامه ها از فروشگاه رسمی Google Play بسیار ایمن تر است.
  • تلفن اندروید خود را به روز نگه دارید. نرم افزارهای منسوخ شده تلفن شما را در برابر حملات آسیب پذیر می کند.
  • سعی کنید همیشه از اطلاعات تلفن خود یک نسخه پشتیبان داشته باشید. به این شکل شما همیشه به یک نسخه  از اطلاعات خود دسترسی خواهید داشت  و در صورت نیاز به تنظیم مجدد تلفن می توانید آنها را بازیابی کنید.
  • اطلاعات شناسایی و کاربری خود را هرگز برای کسی ارسال نکنید. به عنوان مثال ، بانک  هرگز از شما نمی خواهد اطلاعات حساب خود را از طریق پیامک یا ایمیل ارسال کنید.
  • گذرواژه های خود را در تلفن خود نگه ندارید و تا حد امکان راهی مناسب برای به خاطر سپردن آن ها پیدا کنید.
مطالب مشابه :  بدافزار راکن (Racoon)

محافظت تلفن اندروید در برابر باج افزارها

 

چگونه باج افزار را از تلفن اندروید خود حذف کنیم:

ابتدا باید تشخیص دهید که چه نوع باج افزاری دستگاه اندروید شما را آلوده کرده است. اگر از طریق رمزنگاری به تلفن شما نفوذ کرده و پرونده های شما را رمزگذاری کرده باشند دیگر قادر به حذف آن نخواهید بود. پیشنهاد ما این است که ابتدا دستگاه خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانده و سپس اطلاعات خود را بازیابی کنید.

اما بیشتر احتمال دارد که تلفن شما مورد حمله  باج افزار لاکر (Locker) قرار گرفته باشد. با راه اندازی مجدد تلفن در حالت Safe Mode می توانید آن را حذف کنید. این از اجرای برنامه های کلاهبرداران جلوگیری می کند. همه تلفن های Android در حالت Safe Mode به یک شیوه راه اندازی مجدد نمی شوند اما در اکثر آنها با نگه داشتن دکمه روشن / خاموش بعد چند ثانیه انجام می شود. سپس دکمه خاموش را فشار دهید و با دستگاه خود، گزینه Safe Mode را در پایین صفحه انتخاب کنید یا روی تأیید کلیک کنید.

 

پس از انجام این کار ، به تنظیمات> برنامه ها> مدیریت برنامه ها بروید و برنامه مورد نظر را حذف کنید. در آخر  با رفتن به تنظیمات> امنیت و علامت “منابع ناشناخته” ، اطمینان حاصل کنید که نصب غیررسمی برنامه را ممنوع کرده اید و با ای کار از نصب بدافزار در تلفن خودداری کنید. اگر این راه نتیجه نداد، می توانید تنظیم مجدد کارخانه را نیز انجام دهید. اما به یاد داشته باشید این باعث پاک شدن تمام داده های شما می شود ، بنابراین فقط در صورت تهیه نسخه پشتیبان ادامه دهید!

 

دیدگاهتان را بنویسید

Main Menu x