بلاگ سافت‌یاب مرجع آنلاین معرفی، ارزیابی و بررسی تخصصی نرم‌افزارهای اورجینال

G-Data چگونه Cloud را تعریف می‌کند؟

cloud

 

    Cloud چیست؟

انسان‌ها همیشه از گفتگو در مورد آب و هوا خوشحال می شوند، پس شاید تعجب آور نباشد که ابر برای بسیاری از افراد جذابیت خاصی دارد، یک ابر معمولی شامل مقدار زیادی از قطرات آب است در مقابل، ابر دیجیتال نیز با توانایی خود در ذخیره سازی داده های خصوصی و تجاری، تخیل را به تصویر می کشد. در متن زیر درباره Cloud اطلاعات بیشتری را می‌توانید کسب کنید تا از آن فقط یک حاله مبهم در ذهن خود نداشته باشید.

 

ذخیره سازی ابری (Cloud) چیست؟

تصور کنید یک کیک درست کرده اید. اما به جای اینکه غذای خود را در یخچال خانه بگذارید و از همه بخواهید تا به یخچال شما بروند تا یک تکه کیک بردارند، آن را روی میز قهوه ای قرار می دهید که دسترسی به آن برای همه دوستان، اقوام و همکارانتان آسان است. به اشتراک گذاشتن یک کیک خوشمزه با دیگران در عین صرفه جویی در فضای یخچال شما بسیار لذت بخش است.

قبل از رفتن و قرار دادن ذخایر دیجیتالی خود روی میز قهوه، باید در نظر داشته باشید که کیک را روی کدام میز قرار می‌دهید و چه کسی را می خواهید برای صرف آن دعوت کنید. اگر ذخایر دیجیتالی شما جدولی در Excel  یا برنامه‌ای مشابه باشد، مطمئنا نمی خواهید فقط بخشی از آن را به کسی بدهید. دستورالعمل محاسبات ابری احتیاط زیادی لازم دارد.

 

 

 محاسبات ابری به چه صورت است؟

حالا خوراکی پرکالری را برای یک دقیقه در یک طرف بگذارید و به جای آن به دیسک سخت خود فکر کنید.Cloud

ذخیره اطلاعات و همراه داشتن آن بدون همراه داشتن دستگاه ذخیره سازی فیزیکی و توجه به جایی که هستید یا می‌روید بسیار راحت خواهد بود. ذخیره در Cloud دسترسی به اطلاعات را برای شما با هر تلفن همراه یا رایانه‌ای در هر نقطه جهان آسان می کند. برای این کار تنها لازم است  با نام کاربری یا آدرس ایمیل و رمز ورود خود وارد شوید و فایل‌ خود را در سرور Cloud مربوطه ذخیره کنید. سپس می توانید در هرجا به عکس ها و همچنین اسناد و مدارک دیجیتالی خود دسترسی پیدا کنید.

اساسا آنچه شما انجام می‌دهید، تبادل داده بدون هیچ دستگاه ذخیره سازی فیزیکی تنها از طریق اینترنت می‌باشد.

 

راهکار‌های ذخیره سازی Cloud  با یکدیگر چه تفاوتی دارند؟

برای ذخیره سازی در Cloud به عنوان ذخیره سازی خارج از محل فقط به چند کلیک نیاز دارید. راهکارهای ذخیره سازی ابری برای پشتیبان گیری از داده ها به دو دسته تقسیم می‌شود: دسته اول داده ها را  فقط بر روی یک سرور خارجی ذخیره می کنید. دسته دیگر به شما این امکان را می دهد تا اسناد ذخیره شده محلی را با Cloud هماهنگ کنید. برای نوع اول، شما با مراجعه به وب سایت مربوطه، می توانید داده های خود را در سرور موجود بارگذاری کنید. اما اگر شما می خواهید به صورت آفلاین به داده‌ها دسترسی داشته باشید باید اطلاعات را به صورت محلی نیز بارگیری کنید، بسیاری از ارائه دهندگان Cloud این کار را از طریق یک برنامه ساده انجام می‌دهند. یعنی پس از تنظیم این گزینه، به طور خودکار نسخه فعلی سند یا فایلی که با آن کار می کنید بارگذاری و ذخیره می شود. به تصویر کیک و میز برمی گردیم، شما یک کیک بر روی یک میز ندارید، بلکه دو کیک دارید، یکی در یخچال شما و دیگری در Cloud. 

 

Cloud چه کاری می تواند انجام دهد؟

انعطاف پذیری لازمه گسترش سریع خدمات Cloud است. وقتی یک شرکت رشد می کند، زیرساخت ها نیز باید همراه آن رشد کنند. هرکسی که نمی خواهد هارد دیسک یا فلش مموری جدید اضافه کند، به راحتی می‌تواند قدرت پردازش و ظرفیت ذخیره سازی را به Cloud بسپارد. بسیاری از ارائه دهندگان راهکارهای Cloud که سرورهای کل را مدیریت می کنند، فضای پردازش مناسب را به کاربران اجاره می دهند. طبق این اصل، میزان فضای مورد استفاده به راحتی می تواند کم یا زیاد شود. این مقیاس پذیری یکی از بزرگترین مزایای Cloud است. با برون سپاری به سرورهای خارجی از هزینه اضافی برای خرید سخت افزاری که در هر زمان ممکن است منسوخ شود می توان جلوگیری کرد. پس می‌توان از طیف گسترده فضای ذخیره سازی رزرو شده که برای کاربران خصوصی نیز مفید است استفاده کرد.

 

به چه دلیل به Cloud احتیاج داریم؟

مزایای Cloud بسیار واضح است: اول اینکه شما مطمئن هستید داده‌های شما در هر دستگاهی و در هرکجای جهان همیشه یکسان هستند. حتی برخی از سرویس های ذخیره سازی همچنین نسخه های قدیمی فایل‌ها را برای مدت محدودی حفظ می کنند تا بتوانید آنها را بازیابی کنید. در عین حال، فضای ارزشمندی را در رایانه، تلفن هوشمند یا تبلت خود صرفه جویی می کنید. اما Cloud می تواند کارهای بیشتری انجام دهد. شما می توانید به طور قابل توجهی از خود در برابر مجرمان محافظت کنید، پشتیبان گیری ابزاری موثر برای جلوگیری از حمله مجرمان اینترنتی و باج افزار است. دیگر شما می‌دانید عکس ها یا فیلم های کودک شما از سفر دور دنیا در محلی ذخیره سازی شده است که هیچ کس نمی تواند با رمزگذاری آنها، از شما باج گیری کند. اکنون بسیاری از راهکارهای امنیتی این نگرانی را برطرف کرده و به طور خودکار داده های ارزشمند شما را ذخیره و پشتیانی می کند.

 

Cloud

چگونه داده ها در Cloud ذخیره می شوند؟

 

بسیاری از سرویس ها طبق قاعده کلی زیر عمل می کنند: 

نسخه اصلی فایل در رایانه A قرار دارد. فایل از رایانه A در Cloud کپی می شود. حالا از یک تلفن هوشمند متصل یا رایانه B ، می‌توانید بینید که یک نسخه از فایل در Cloud وجود دارد. 

مطالب مشابه :  تقویت رمزهای عبور در برابر حملات Brute Force

اکنون به تنظیمات Cloud شما بازمی گردیم: آیا شما ترجیح می‌دهید دستگاه‌ها، فایل جدید را به طور خودکار بارگیری کنند یا فقط به صورت دستی؟ در گزینه اول، به فضای ذخیره سازی در دو دستگاه و تنظیم فضای ذخیره سازی در Cloud نیاز دارید و در گزینه دوم ، فضای ذخیره سازی در دستگاه آزاد می ماند و یک فهرست به راحتی نشان می دهد که کدام فایل‌ها برای بارگیری از Cloud در دسترس هستند. پیش نیاز این کار اتصال به اینترنت می‌باشد.

 

 

Cloud، داده‌ها را در کجا ذخیره می کند؟

هنگامی که در مورد استفاده از Cloud صحبت می‌کنیم سوال “کجا” و  “چگونه” است، بسیار جالب تر است. دلیل این امر این است که محل قرارگیری میز قهوه در مقابل اینکه آیا شما می خواهید مهمانان ناخوانده داشته باشید یا خیر اهیمت کمتری دارد. آلمان سخت ترین قوانین محافظت از اطلاعات را در جهان دارد. اگر داده های شما بر روی یک سرور در آلمان باشد، برای دسترسی به داده‌ها قوانین منظمی تنظیم شده است.  اما در ایالات متحده آمریکا این موضوع کاملاً متفاوت است. در آنجا سرویس‌های Cloud تحت قانون Patriot (قانون میهن پرستی)، یک قانون ضد تروریسم با فعالیت‌های گسترده برای محافظت از داده ها و حریم خصوصی شهروندان قرار می گیرند. طبق این قانون FBI ، CIA و NSA می توانند به اطلاعاتی که شما در سرورهای Cloud در ایالات متحده ذخیره کرده اید بدون اطلاع شما و بدون نیاز به حکم قضایی دسترسی پیدا کنند. پس سوظن به یک آژانس فدرال کافی است تا ارائه دهنده Cloud را مجبور به افشای اطلاعات خود کند. همچنین باید در مورد سرورهایی که در ایالات متحده آمریکا نیستند اما متعلق به شرکت های آمریکایی هستند احتیاط کنید. به طور کلی باید اطمینان حاصل کنید که کیک خود را بر روی میزهای میزبانانی که به رفتارهای آنها اعتماد دارید، قرار دهید.

 

چگونه می توانیم از داده های خود در سیستم های ذخیره سازی Cloud محافظت کنیم؟

 

قرارداد را بخوانید:

در گذشته، ارائه دهندگان Cloud در شرایط قرارداد خود اعلام می کردند که مجاز به انتقال داده های ذخیره شده به مشتریان خود هستند. در اینجا به شما پیشنهاد می‌شود که حتما شرایط قرارداد را بخوانید و تا جای ممکن اطلاعاتتنان را به ارائه دهنده‌ای بسپارید که نسبت به عکس ها، اسناد و فایل‌های شما امین تر است. بنابراین از محل سرورهای ارائه شده و قوانین مربوطه اطمینان حاصل کنید.

 

به شرایط و مقررات توجه داشته باشید:

همچنین باید توجه داشته باشید، ارائه دهنده Cloud چه خواسته هایی از شما دارد. در برخی سرویس ها، به اپراتور سرورها اجازه می‌دهند که به اطلاعات دسترسی پیدا کنند یا حتی از آنها استفاده کنند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که در آنجا داده ها به عنوان اموال مسلم شما باقی بمانند و هیچ کس بدون تأیید شما به آن دسترسی نداشته باشد.

 

مراقب رمزگذاری باشید:

همه ارائه دهندگان، داده های شما را در Cloud رمزگذاری نمی کنند. در بعضی موارد، داده ها بدون رمزگذاری در سرور باقی می مانند. اگر اطلاعات شما در Cloud در فضای ناامن شناور باشند، مجرمان می توانند به آن دسترسی پیدا کنند. بنابراین تصمیم بگیرید که هیچ داده ارزشمندی را در فضای چنین ارائه دهنده‌هایی ذخیره نکنید یا ارائه دهنده دیگری را انتخاب کنید که داده های شما را رمزگذاری می‌کند.

 

رمزگذاری محلی:

برای امنیت داده‌های حساس، باید آنها را به صورت محلی نیز رمزگذاری کنید. می توانید با استفاده از ابزارهای اختصاصی داده های خود را به کدی تبدیل کنید که برای بیگانگان قابل خواندن نیست. فایل‌ها فقط با استفاده از کلید مناسب دوباره قابل خواندن می‌شوند و اینجا شما تصمیم می گیرید که چه کسی این کلید را داشته باشد.

 

محافظت از داده های حساس:

دسترسی به داده های خود از هرجایی راحت است، اما همه داده ها نباید در همه جا و همیشه در دسترس باشند. گذرواژه ها و اطلاعات حساب کاربری متعلق به Cloud نیستند، به خصوص اگر رمزگذاری نشده باشند. برای امنیت داده‌ها استفاده از گذرواژه های پیچیده و توسعه یافته به شما توصیه می‌شود. با این کار داده های حساس در گاوصندوق Cloud ذخیره می‌شوند‌ و فقط پس از وارد کردن رمز عبور اصلی، داده ها دوباره آزاد میشوند.

 

به اشتراک گذاشتن:

می توانید با اکثر ارائه دهندگان و افراد دیگر به سادگی نه با استفاده از رمز عبور بلکه توسط  یک آدرس رمزگذاری شده یک فایل را به اشتراک بگذارید، البته بعید است که شخصی به راحتی به آدرس داده‌های مشترک شما برخورد کند، اما این فایل در اینترنت، بدون محافظت و آزادانه در دسترس است. راهکارهایی که فقط امکان اشتراک بین کاربران ثبت شده یا مجوز تغییر در تنظیمات حریم خصوصی را دارند، از امنیت بیشتری برخوردار هستند.

 

پس از استفاده ارتباط را قطع کنید:

برای اطمینان از اینکه داده های ذخیره شده در Cloud فقط با کسانی که می خواهید به اشتراک گذاشته شده است، باید بعد از هر نوبت از مرورگر وب خارج شوید. اگر داده‌ها را بدون رمزگذاری در  Cloud  رها کنید، هرکسی دستگاه را بیابد می تواند به داده های شما دسترسی پیدا کند، آنها را تغییر دهد یا حذف کند. بنابراین، پس از بارگذاری یا بارگیری هر چیزی از Cloud خارج شوید.

 

از دستگاه محافظت کنید:

هرکسی که برنامه Cloud را بر روی تلفن هوشمند، تبلت یا رایانه خود داشته باشد، باید با رمزعبور از دستگاه خود محافظت کند. در غیر این صورت افراد می توانند با با ورود به دستگاه شما از داده های بسیار خصوصی شما در Cloud استفاده کنند و آنها را دستکاری یا برای همیشه حذف کنند. 

 

منبع: GDATA

 

دیدگاهتان را بنویسید

Main Menu x