بلاگ سافت‌یاب مرجع آنلاین معرفی، ارزیابی و بررسی تخصصی نرم‌افزارهای اورجینال

تفاوت آنتی ویروس و آنتی بدافزار

تفاوت آنتی ویروس و آنتی بدافزار

آنتی ویروس و آنتی بدافزار

تفاوت آنتی ویروس و آنتی بدافزار

 

تفاوت آنتی ویروس و آنتی بدافزار: از دیرباز ویروس‌های رایانه‌ای نرم افزاری ساده، اما مخرب بوده‌اند. اگرچه ویروس‌ها خطرناک هستند اما حذف آن‌ها از سیستم شما بسیار ساده است.

به زبان ساده، یک ویروس به عنوان یک بدافزار شناخته می شود. اما بدافزار لزوماً ویروس نیست. با پیشرفت تکنولوژی، تهدیدهایی به وجود می‌آید که دستگاه‌های شما را فلج می کنند و اطلاعات ورود شما را به سرقت می‌برند. به طور کلی، بدافزا‌ها بسیار خطرناک تر از هر ویروس خاصی هستند. با در نظر گرفتن این نکته، درک تفاوت بین ویروس‌ها و بدافزارها و درک اینکه چرا باید از برنامه‌های طراحی شده برای جلوگیری و حذف آن‌ها استفاده کنید، بسیار مهم است. اما ابتدا باید هر دو را دقیق‌تر بررسی کنیم.

 

ویروس‌ها و بدافزا‌رها

ویروس‌ها و بدافزارها اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما تفاوت مهمی بین این دو وجود دارد. بدافزارها عموماً صرف نظر از نوع خاصی از آسیب و نحوه انتقال آن به هر نوع نرم افزار “بد” اشاره می کنند.

از سوی دیگر، ویروس‌ها نوعی بدافزار هستند که با قرار دادن کد خود در سایر برنامه‌های نرم افزاری، خود را تکثیر می‌کنند. آنها تقریباً از زمان ایجاد اینترنت وجود داشته اند و از آن زمان، آن‌ها از طریق بارگیری از وب سایت‌ها، پیوست‌های ایمیل و حتی انتقال فایل از درایوهای فلش خود را توزیع کرده‌اند. هنگامی که یک ویروس فعال می شود، علاوه بر تکرار خود، می‌تواند فایل‌های مهم را حذف یا رمزگذاری کند، برنامه‌های موجود در رایانه شما را تغییر دهد یا عملکردهای مهم سیستم کامپیوتر شما را غیرفعال کند.

انواع مختلفی از انواع ویروس‌ها وجود دارد، اما سه مورد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد:

  • آلوده کننده‌های فایل: این مورد به برنامه‌های رایانه شما نفوذ کرده و سپس از طریق شبکه پخش می‌شوند. آن‌ها می‌توانند سیستم عامل دستگاه را بازنویسی کرده یا حتی تمام داده‌های شما را حذف کنند.
  • ویروس‌های ماکرو: ویروس ماکرو از برنامه‌هایی استفاده می‌کند که از ماکروهایی مانند Excel استفاده می‌کنند. آنچه به نظر می‌رسد یک فایل اکسل تمیز است، اما در واقع می‌تواند آلوده به ویروسی باشد که می‌تواند به سیستم شما آسیب برساند.
  • ویروس‌های پلی مورفیک: این نوع ویروس‌ها کد خود را تغییر می‌دهند و قادر به رمزگذاری خود هستند و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که با برنامه‌های آنتی ویروس از تشخیص جلوگیری کنند.

تفاوت آنتی ویروس و آنتی بدافزار

از طرف دیگر، بدافزارها انواع نرم افزارهای مخرب مثل ویروس‌ها را نیز شامل می‌شوند،. بدافزارها به طور کلی اهداف مختلفی دارند، اما محبوب‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • فریب قربانی برای دادن اطلاعات شخصی
  • سرقت اطلاعات کارت اعتباری یا بانکی
  • دستیابی به کنترل چندین کامپیوتر برای راه اندازی حملات انکار سرویس
  • کنترل چندین رایانه برای استخراج بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده

نگاهی دقیق تر به نرم افزارهای آنتی ویروس و ابزارهای آنتی بدافزار

اکنون که تمایز بین این دو واژه یعنی ویروس و بدافزار را می دانیم، می توانیم برنامه‌هایی را که برای مبارزه با ویروس‌ها و بدافزارها استفاده می‌شود، بررسی کنیم و به تفاوت آنتی ویروس و آنتی بدافزار پی ببریم. هر دو نوع نرم افزار برای شناسایی، حذف و محافظت از انواع نرم افزارهای مربوطه ساخته شده اند. در حالی که اصطلاح آنتی ویروس معمولاً نشان می‌دهد که برنامه برای محافظت ویژه در برابر ویروس‌ها ساخته شده است، مهم است که درک کنیم که این روزها همپوشانی زیادی وجود دارد. بنابراین، نرم افزار آنتی ویروس می‌تواند در برابر بسیاری از رایج ترین بدافزارهایی که امروزه می‌بینیم محافظت کند.

مطالب مشابه :  اهرم باج افزار

با این حال، آنتی بدافزار یک گام فراتر می‌گذارد و بر تهدیدهای وسیع‌تر و پیشرفته‌ای که به صورت روزانه ظاهر می‌شوند تمرکز می‌کند. ابا این وجود، بیایید برخی از ویژگی‌های مربوط به هر دو نوع برنامه را بررسی کنیم.

ویژگی‌های نرم افزار آنتی ویروس

نرم افزار آنتی ویروس رایانه یا دستگاه شما را اسکن می‌کند و فایل‌ها و نرم افزار شما را با پایگاه داده ویروس‌های شناخته شده مقایسه می‌کند. یک برنامه آنتی ویروس خوب چند ویژگی مهم و اصلی را ارائه می‌دهد:

  • اسکن در زمان واقعی برای نظارت بر فرآیندها و پرونده‌های شما به طوری که ویروس‌های جدید قبل از انتشار شناسایی شوند
  • به روز رسانی خودکار برای اطمینان از ویروس‌های شناخته شده به طور مداوم به پایگاه داده اضافه می‌شود
  • حذف و پاکسازی ویروس

ویژگی‌های نرم افزار آنتی بدافزار

نرم افزار آنتی بدافزار برخی از کارهایی که نرم افزار آنتی ویروس انجام می‌دهد را انجام می‌دهد، اما در برابر تهدیدهای مداوم در حال توسعه نیز محافظت می‌کند و بر یافتن تکرارهای جدید پرونده‌ها و برنامه‌های آلوده تمرکز می‌کند. یک برنامه ضد ویروس خوب دارای ویژگی های زیر است:

 

  • محیطی که امکان آزمایش نرم افزار را قبل از اجازه کار با بقیه سیستم که اغلب sandboxing نامیده می شود، می‌دهد.
  • فیلترینگ، که دسترسی وب سایت‌ها و سرورهای مشکوک را در اینترنت مسدود می‌کند.
  • امنیت فعال، با قابلیت اجرای اسکن، شناسایی و حذف بدافزارهای شناخته شده مانند ویروس‌ها، ابزارهای تبلیغاتی مزاحم و نرم افزارهای جاسوسی

بهترین نرم افزار آنتی ویروس

بهترین نرم افزار آنتی بدافزار

کدام حفاظت را باید انتخاب کنم؟

هیچ برنامه‌ای نمی‌تواند تمام بدافزارها را تشخیص دهد. اکثر کارشناسان امنیتی لایه‌های مختلف امنیتی را برای حداکثر حفاظت توصیه می‌کنند. نرم افزار آنتی ویروس یک رویکرد متمرکز بر روی ویروس‌ها را ارائه می دهد، در حالی که نرم افزار ضد ویروس یک رویکرد بسیار گسترده تر با تمرکز بر تهدیدهای جدید ارائه می دهد. اگر فقط باید یکی را انتخاب کنید، نرم افزار آنتی بدافزار ممکن است انتخاب بهتری باشد، اما به خاطر داشته باشید که اولین خط دفاعی شما آخرین خط دفاعی شما نیست.

البته، هیچ یک از برنامه‌ها جایگزین بهترین دفاع در دسترس نیستند و این تمرین پیوسته و عادات رایانه‌ای است. همیشه مراقب برنامه‌ها و نرم افزا‌هایی که بارگیری می کنید باشید. مطمئن شوید که فقط فایل‌ها را از وب سایت‌های امن و منابع معتبر بارگیری می‌کنید.

 

خط پایانی

در حالی که به نظر می‌رسد نرم افزار آنتی ویروس نسبت به نرم افزار آنتی بدافزار کارآمدتر است، بهترین روش استفاده از هر دو است. یک برنامه آنتی بدافزار خوب بر تهدیدهای جدید و در حال توسعه تمرکز می‌کند در حالی که آنتی ویروس بر انواع حملات سنتی مانند کرم‌ها و فیشینگ تمرکز می‌کند. این نوع حملات تهدید آمیز هستند و هنوز هم می‌توانند صدمات زیادی به بار آورند، بنابراین استفاده همزمان از هر دو می‌تواند حفاظت بسیار بیشتری نسبت به انتخاب یکی یا دیگری داشته باشد.

منبع: adaware

مقاله فوق را به رایگان دانلود کنید

لطفا جهت مشاوره در انتخاب آنتی ویروس مناسب خود با این شماره 09224971053 تماس بگیرید.

 مارو در شبکه های اجتماعی خودتان به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

Main Menu x