بلاگ سافت‌یاب مرجع آنلاین معرفی، ارزیابی و بررسی تخصصی نرم‌افزارهای اورجینال

مجازی سازی چیست؟ (قسمت دوم)

مجازی سازی چیست؟

مجازی سازی چیست؟

مجازی سازی (virtualization)

اگرچه فناوری مجازی سازی به دهه 1960 باز می‌گردد، اما تا اوایل سال 2000 به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار نگرفت. فن آوری‌هایی که مجازی سازی را فعال می کرد، مانند hypervisors چند دهه پیش توسعه یافت تا به چندین کاربر دسترسی همزمان به رایانه‌هایی که پردازش دسته‌ای را انجام می‌دهند، بدهد. پردازش دسته‌ای یک شیوه رایانشی رایج در بخش تجارت بود که هزاران بار کارهای معمول (مانند حقوق و دستمزد) را به سرعت انجام می‌داد. اما، طی چند دهه آینده، راه حل‌های دیگر برای بسیاری از مشکلات کاربران و دستگاه محبوبیت پیدا کرد. در حالی که مجازی سازی اینطور نبود. یکی از آن راه حل‌های دیگر به اشتراک گذاری زمان بود که کاربران را در سیستم عامل‌ها جدا کرد و ناخواسته منجر به ایجاد سیستم عامل‌های دیگر شد.

مجازی سازی را می‌توان به عنوان بخشی از روند کلی در اقدامات فناوری اطلاعات (IT) در نظر گرفت که شامل محاسبات مستقل است. سناریویی که با آن محیط IT قادر به مدیریت خود، مبتنی بر فعالیت‌های قابل درک و ابزارهای محاسباتی خواهد بود. در واقع در این سناریو توان پردازشی رایانه به عنوان یک ابزار در نظر گرفته می‌شود که مشتریان تنها در صورت نیاز می‌توانند برای آن هزینه پرداخت کنند. هدف معمول مجازی سازی متمرکز ساختن وظایف اداری و اجرایی و در عین حال بهبود مقیاس‌پذیری و بار کاری است.

Parallels

Parallels یک نرم افزار مجازی سازی نرم افزار و دسکتاپ است که پلتفرم های مدیریت و تحویل را برای استقرار رومیزی Apple macOS و Microsoft Windows ارائه می دهد.

این شرکت مستقر در بلوو، واشنگتن، در سال 1999 توسط نیکولای دوبرولوسکی، سرگئی بلووسف و سه نفر دیگر تاسیس شد. در سال 2004، SWsoft شرکت Parallels را برای توسعه نرم افزارهای مجازی سازی خود خریداری کرد. SWsoft در سال 2008 نام خود را به Parallels تغییر داد.

Parallels به سازمان ها اجازه می‎‌دهد تا سیستم عامل های شخص ثالث (OS) مانند Windows و Linux را در رایانه های رومیزی macOS به عنوان ماشین مجازی (VM) مستقر کنند. سازمانها همچنین می‌توانند از نرم افزار شرکت برای مدیریت دسکتاپ macOS و سایر سیستم عامل‌ها با یک کنسول مدیریتی استفاده کنند.

مجازی سازی چیست؟

مزایای مجازی سازی چیست؟

مجازی سازی منابع به مدیران اجازه می‌دهد تا منابع فیزیکی، زیرساخت‌های قدیمی که نگهداری آن‌ها گران است، اما از برنامه‌های مهم پشتیبانی می‌کند، جمع آوری و برای استفاده بهینه مجازی شوند.

مدیران دیگر مجبور نیستند منتظر بمانند تا هر برنامه بر روی سخت افزار جدید گواهی شود. فقط محیط را تنظیم می‌کنند، VM را انتقال می‌دهند سپس همه چیز مانند قبل کار می‌کند. در طول آزمون‌های رگرسیونی، می‌توان یک تخت آزمایش را به سادگی ایجاد یا کپی کرد و نیازی به سخت افزارهای اختصاصی تست یا سرورهای توسعه اضافی را از بین برد. با آموزش و دانش مناسب، می‌توان این محیط‌ها را برای به دست آوردن قابلیت‌ها و تراکم بیشتر بهینه کرد.

مزایای استفاده از یک محیط مجازی شامل موارد زیر نیز می‌باشد:

• هزینه‌های پایین‌تر: مجازی سازی میزان سرورهای سخت افزاری لازم در یک شرکت و مرکز داده (دیتاسنتر) را کاهش می‌دهد و هزینه کلی تعمیر و نگهداری و خرید تعداد زیادی سخت افزار را کاهش می‌دهد.

• بازیابی فاجعه آسان‌تر: بازیابی فاجعه در یک محیط مجازی بسیار ساده است. تصاویر لحظه‌ای منظم، داده های به روز را ارائه می‌دهند و به ماشین‌‌های مجازی این امکان را می‌دهد که به راحتی backup گیری و بازیابی ‌شوند. حتی در مواقع اضطراری، یک ماشین مجازی می‌تواند طی چند دقیقه به یک مکان جدید منتقل شود.

مطالب مشابه :  بکدور یا درب پشتی (Backdoor) چیست؟

• پشتیبان‌گیری سریع‌تر: نسخه پشتیبان می‌تواند هم از نسخه مجازی گرفته شود هم از ماشین مجازی. تصاویر لحظه‌ای خودکار در طول روز گرفته می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که تمام داده‌ها به روز هستند. علاوه بر این، ماشین‌های مجازی می‌توانند به راحتی بین یکدیگر جابه‌جا شده و مجدداً و با کارآیی بیشتر به کار گرفته شوند.

• بهبود بهره‌وری: منابع فیزیکی کمتر منجر به صرف زمان کمتری برای مدیریت و تعمیر و نگهداری سرورها می‌شوند. کارهایی که ممکن است روزها یا هفته‌ها در یک محیط فیزیکی به طول انجامد، با مجازی سازی در عرض چند دقیقه انجام می‌شود. این امر به اعضای کارکنان این امکان را می دهد تا بیشتر وقت خود را صرف کارهای مؤثرتر، مانند افزایش درآمد و پرورش ابتکارات مربوط به کسب و کار خود کنند.

مجازی سازی فوایدی را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد که می‌توانند بازده خود را به حداکثر برسانند. مزایای دیگر برای کسب و کارها و مراکز داده عبارتند از:

• سرورهای با قابلیت تمرکز بالا: مجازی سازی یک روش مقرون به صرفه برای جدا کردن ایمیل، دیتابیس و وب سرورها ایجاد می‌کند و باعث ایجاد یک سیستم جامع و قابل اعتماد می‌شود.

• کاهش گرما و بهبود صرفه‌جویی در مصرف انرژی: شرکت‌هایی که از سرورهای سخت افزاری زیادی استفاده می‌کنند، خطر گرمای بیش از حد برای منابع فیزیکی آن‌ها وجود دارد. بهترین راه برای جلوگیری از بروز این امر، کاهش تعداد سرورهای مورد استفاده برای مدیریت داده و بهترین راه برای انجام این کار مجازی سازی (virtualization) است.

• سازگاری بیشتر با محیط زیست: شرکت‌ها و مراکز داده‌ای که از سخت افزارهای زیادی استفاده می کنند، آلودگی‌های کربنی زیادی تولید می‌کنند. آنها باید مسئولیت این آلودگی‌های ایجاد شده را به عهده بگیرند. مجازی سازی می تواند با کاهش قابل توجه نیاز به سرمایش و مصرف برق، به کاهش این اثرات و در نتیجه به تمیز کردن هوا و اتمسفر کمک کند. در نتیجه شرکت‌ها و مراکز داده‌ای که مجازی سازی انجام می‌دهند باعث بهبود اعتبار خود می‌شوند و روابط خود را با مشتریان ارتقا می‌بخشند.

• انتقال راحت‌تر به ابر (cloud): مجازی سازی شرکت‌ها را به تجربه یک محیط کاملاً مبتنی بر ابر (cloud) نزدیک‌تر می‌کند. حتی ممکن است ماشین‌های مجازی برای ایجاد یک زیرساخت مبتنی بر ابر در مراکز داده به کار گرفته شوند.

• عدم وابستگی به فروشنده: مجازی سازی سخت افزار و نرم افزار به این معنی است که یک شرکت وابستگی به یک فروشنده برای این منابع فیزیکی ندارد.

محدودیت‌ها

قبل از تبدیل شدن به یک محیط مجازی، مهم است که هزینه‌های پیش رو را در نظر بگیرید. سرمایه گذاری برای نرم افزار مجازی سازی و همچنین سخت افزاری که برای انجام آن مورد نیاز است، می‌تواند پرهزینه باشد. اگر زیرساخت‌های موجود بیش از پنج سال قدمت داشته باشد، باید بودجه برای بازرسازی اولیه در نظر گرفته شود. خوشبختانه بسیاری از کارها این ظرفیت را دارند که بدون نیاز به هزینه زیاد مجازی سازی را انجام دهند. هزینه‌ها را می‌توان از طریق همکاری با یک ارائه دهنده خدمات مدیریت شده که گزینه‌های لیزینگ یا خرید ماهانه را ارائه می‌دهد، جبران کرد.

منبع: redhat

مجازی سازی چیست؟ (قسمت اول)

مقاله فوق را به رایگان دانلود کنید

 انتخاب آنتی ویروس مناسب خود با این شماره 09224971053 تماس بگیرید.

مارو در شبکه های اجتماعی خودتان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

Main Menu x