بلاگ سافت‌یاب مرجع آنلاین معرفی، ارزیابی و بررسی تخصصی نرم‌افزارهای اورجینال

اگر ویندوز ۱۱ رانصب نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

ویندوز 11

اگر ویندوز ۱۱ رانصب نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

چرا باید ویندوز ۱۱ را نصب کنیم؟

با توجه به اینکه ویندوز ۱۱ به‌زودی انتشار می‌یابد و پشتیبانی از ویندوز ۱۰ در سال ۲۰۲۵ به پایان می‌رسد، ممکن است برای بسیاری از کاربران این سؤال پیش آمده که اگر ویندوز ۱۱ را نصب نکنند چه اتفاقی برای سیستم آن‌ها می‌افتد. در این مقاله ما احتمالات مربوط به این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

آیا باید ویندوز ۱۱ را نصب کنید؟

اگرچه ویندوز ۱۱ پاییز امسال ارائه می‌شود، با این حال مایکروسافت اعلام کرده است که به هیچ عنوان مجبور به  نصب ویندوز 11 و کنار گذاشتن ویندوز ۱۰ نخواهید بود. احتمالا مانند دیگر آپدیت‌های مهم ویندوز ۱۰، در این زمینه هم کاربران می‌توانند پیشنهاد مربوط به آپدیت را رد کنند تا به استفاده از همین سیستم‌ عامل فعلی ادامه دهند.

به طور کل تا ۲۲ مهر ۱۴۰۴ هیچ مشکلی برای استفاده از ویندوز ۱۰ نخواهید داشت. مایکروسافت تا این تاریخ به پشتیبانی از ویندوز ۱۰ ادامه می‌دهد و انواع و اقسام کاربران بدون نگرانی بابت به‌روزرسانی‌های امنیتی می‌توانند از این سیستم‌عامل استفاده کنند.

بعد از تاریخ اعلام شده، اجرای ویندوز ۱۰ بسیار خطرناک‌تر می‌شود. زیرا مایکروسافت دیگر انتشار آپدیت‌های امنیتی را متوقف خواهد کرد. این یعنی اگر کسی بعد از تاریخ ذکر شده بتواند حفره‌های امنیتی در این سیستم‌عامل پیدا کند، مایکروسافت دیگر برای برطرف کردن این حفره‌ها آپدیتی منتشر نمی‌کند.

ویندوز 11

آیا ویندوز ۱۰ بعد از انتشار ویندوز ۱۱ از کار می‌افتد؟

زمانی که ویندوز ۱۱ ارایه شود، شما می‌توانید بدون هیچ مشکلی به استفاده از ویندوز ۱۰ ادامه دهید و اطمینان خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان به طور خودکار از کار نمی‌افتد. به احتمال زیاد بعد از انتشار نسخه‌ی نهایی ویندوز ۱۱، مایکروسافت به کاربران ویندوز ۱۰ این فرصت را می‌دهد که از طریق بخش آپدیت‌ها به طور رایگان این سیستم‌عامل جدید را نصب کنند.

اگر این درخواست آپدیت را رد کنید، احتمالا هر چند وقت یک بار یادآوری‌های مربوط به این آپدیت در ویندوز ۱۰ نمایش داده می‌شود، مگر اینکه سیستم شما از ویندوز ۱۱ پشتیبانی نکند. همان‌طور که گفتیم بعد از اتمام پشتیبانی از ویندوز ۱۰ در سال ۲۰۲۵، اگرچه می‌توانید از آن استفاده کنید اما در کل سیستم شما در معرض خطر بزرگی خواهد بود.

 

اگر  ویندوز ۱۰ را ارتقا ندهید چه اتفاقی می‌افتد؟

هر زمان که نسخه‌ی جدیدی از یک ویندوز منتشر می‌شود، همیشه کاربرانی وجود دارند که ترجیح می‌دهند به نسخه‌ی قدیمی‌تر ویندوز وفادار بمانند. حتی امروزه بخشی از کاربران هنوز از ویندوز ۷، ویندوز ۸ و حتی نسخه‌های قدیمی‌تر مانند ویندوز XP استفاده می‌کنند. اما این افراد متحمل ریسک‌های امنیتی بسیار خطرناکی می‌شوند.

مطالب مشابه :  بکدور یا درب پشتی (Backdoor) چیست؟

دقیقا استفاده از نسخه‌های قدیمی ویندوز چه خطراتی را به همراه دارد؟ به زبان ساده اگر از سیستم‌عاملی که پشتیبانی از آن به پایان رسیده استفاده کنید، بیش از دیگران در معرض خطر بدافزارها و آسیب‌رسانی به داده‌ها خواهید بود. همچنین می‌توانیم به باج‌افزارها و حتی نرم‌افزارهایی که می‌توانند وب‌کم سیستم را به خطر بیندازد هم اشاره کنیم.

در ضمن برخی از نرم‌افزارها هم بعد از چند سال دیگر برای ویندوز ۱۰ آپدیت ارائه نخواهند کرد و همین کار می‌تواند منجر به افزایش شمار حفره‌های امنیتی سیستم شود.

 راهکار برای ادامه‌ی استفاده از ویندوز ۱۰ چیست؟

اول از همه به هیچ عنوان استفاده از ویندوز ۱۰ را بعد از تاریخ ۲۲ مهر ۱۴۰۴ را توصیه نمی‌کنیم. چنین کاری ارزش ریسک‌های امنیتی را ندارد و تا آن زمان کامپیوترهای رده‌پایین سازگار با ویندوز ۱۱ قیمت پایینی خواهند داشت. اما از آنجایی که همیشه افرادی هستند که برای استفاده ازویندوزهای قدیمی اصرار دارند در ادامه به چند نکته اشاره خواهیم کرد.

  • همواره مرورگر وب را آپدیت کنید.
  • از آپدیت کردن برنامه‌ها غافل نشوید.
  • از سایت‌های مشکوک بازدید نکنید.
  • از آنتی‌ ویروس آپدیت شده در سیستم استفاده کنید.
  • از پسورد یکسان برای اکانت‌های مختلف استفاده نکنید.
  • تا حد ممکن از تأیید هویت دو مرحله‌ای بهره ببرید.
  • از اطلاعات مهم به طور مرتب بک‌آپ بگیرید.
  • پیوست‌های ایمیل‌های مشکوک را باز نکنید.
  • برای دانلود برنامه‌ها فقط از سایت‌های معتبر و قابل اعتماد استفاده کنید.

در نهایت بهتر است از ویندوز ۱۱ استفاده کنید

زمانی که ویندوز ۱۱ ارایه شود، فارغ از امیال ما، اهمیت ویندوز ۱۰ روزبه‌روز کمتر از گذشته خواهد شد. به طور کل همان‌طور که گفتیم از حالا حدود ۴ سال وقت دارید که ویندوز ۱۰ را کنار بگذارید و به استفاده از نسخه‌ی بعدی روی بیاورید،  ۴ سال در دنیای تکنولوژی زمان بسیار زیادی خواهد بود.

 

منبع: howtogeek

جهت انتخاب نرم افزار امنیتی مناسب خود با این شماره 09224971053 تماس بگیرید.

مارو در شبکه های اجتماعی خودتان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

Main Menu x