بلاگ سافت‌یاب مرجع آنلاین معرفی، ارزیابی و بررسی تخصصی نرم‌افزارهای اورجینال

انواع لایسنس‌های سیستم عامل ویندوز

انواع لایسنس‌های سیستم عامل ویندوز

انواع لایسنس‌های سیستم عامل ویندوز

انواع لایسنس‌های سیستم عامل ویندوز: لایسنس‌های سیستم عامل ویندوز شرکت مایکروسافت از چند کانال مختلف تحت قوانین مختلف ارائه می‌شود. این کانال‌ها عبارتند از: FPP (Full Packaged Product)، OEM (Original Equipment Manufacturer) و Volume Licensing

به جهت اینکه حق استفاده و دسترسی شما بستگی به نوع لایسنس خریداری شده سیستم عامل ویندوز شما دارد، ویژگی مجوزهایی که هنگام خرید سیستم عامل ویندوز با آن‌ها موافقت می‌کنید شرایط استفاده متفاوتی دارند. در این مقاله به ویژگی‌های این مجوزها می‌پردازیم.

 

انواع لایسنس‌های سیستم عامل ویندوز که مایکروسافت ارائه می‌دهد به سه روش کلی به فروش می‌رسد که به شرح زیر می‌باشند :

  • نسخه OEM یا Originally Equipment Manufacturer :
    نرم افزار OEM نرم افزاری است که هنگام خرید رایانه جدید از قبل نصب می‌شود. به عنوان مثال: هنگام خرید یک سرور HP، شرکت HP قبل از اینکه این سرور را تحویل بدهد از کمپانی مایکروسافت لایسنس ویندوز سرور را خریداری کرده است و آن را برای بر روی سرور شما نصب می‌کند. این نسخه از ویندوز را معمولا کمپانی‌های تولید کننده سخت افزار سرور و PC و لپ تاپ خریداری می‌کنند; برای مثال شرکت Dell بر روی لپ تاپ‌های خود که به بازار ارائه می‌دهد یک نسخه از ویندوز ۱۰ را نصب می‌کند و تحویل مشتری می‌دهد.
    همانطور که مشخص می‌باشد شما به عنوان یک شخص ثالث نمی‌توانید این محصول مایکروسافت را خریداری کنید. مهمترین مشکلی که در رابطه با محصولات OEM وجود دارد این است که امکان آن را ندارید آن را بر روی سخت افزاری غیر از آنچه که بر روی آن تحویل داده شده است قرار دهید، به این معنی که امکان نصب جدید وجود ندارد و صرفا بروز رسانی امکانپذیر است. نسخه OEM بصورت ۳۰ روزه ارائه می‌گردد و پس از آن به صورت رایگان از سمت مایکروسافت فعال می‌گردد.

برای توضیح بیشتر، سناریوی زیر را در نظر بگیرید؛ مایکروسافت سیستم عامل ویندوز خود را به شرکت Dell می‌فروشد و Dell کامپیوترها و سخت افزارهای دیگر را می‌سازد و ویندوز را بر روی برخی از رایانه‌های خود نصب می‌کند. پس رایانه دل با ویندوز از پیش نصب شده از آمازون به فروش می‌‌رسد.

بنابراین مهمترین مزیت OEM این است که، معمولاً سازنده نرم افزار ویندوز را به درستی نصب می‌کند. بنابراین، اگر Microsoft Office به درستی کار نمی‌کند، مسئول آن سازنده کامپیوتر است. در این مورد، Dell باید پشتیبانی کند و نه مایکروسافت. قرارداد مجوز OEM تضمین می‌کند که نرم افزار (Microsoft Office) به درستی ساخته شده و سپس به نوبه خود توسط Dell به درستی نصب شده است. همچنین، هزینه نسبتاً کمتری نسبت به سایر انواع مجوزها دارد زیرا نرم افزار و مجوزها از قبل روی دستگاه بارگیری می‌شوند.

 

  • نسخه Volume Licensing
    این نسخه که در اینترنت به نام‌های دیگری چون VL یا VLK هم شهرت دارد که به عنوان نسخه سازمانی یا نسخه شرکتی مایکروسافت ارائه می‌شود. نسخه Volume Licensing بسته به الزامات و اندازه سازمان‌های درگیر انواع مختلفی دارد. مجوزهای گسترده ای برای کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​وجود دارد که به ترتیب Open and Open Value نامیده می شوند. برای سازمانهای متوسط ​​تا بزرگ، به ترتیب Select Plus و Enterprise نامیده می شوند. به طور مثال یک سازمان یا شرکتی دارای ۲۰۰ عدد کلاینت در شبکه است، منطقی نیست برای تمامی آن‌ها ۲۰۰ عدد DVD ویندوز یا همان لایسنس ویندوز خریداری و نصب شود. در چنین شرایطی مایکروسافت محصولات Volume License را ارائه می‌دهد، با خرید این محصول به تعداد کلاینتی که نیاز به لایسنس دارند، از مایکروسافت در یک DVD به شما مجوز تعداد همان کلاینت را جهت نصب می‌دهد.
مطالب مشابه :  چطور در عین جلوگیری از بدافزارها ویندوز 11 را دانلود کنیم؟

 

  • نسخه FPP (Full Packaged Product)
    این بسته‌ها بصورت ویژه برای هر یک از سیستم عامل‌های مایکروسافت ارائه می‌شوند و به نوعی می‌تواند گفت تک فروشی مایکروسافت با این روش انجام می‌شود. لایسنس FPP که از طریق retail یا خرده فروشی خریداری شده و بیشتر هم به نام retail شناخته می‌شودند، راهی سریع و راحت برای مشتریانی است که نیاز به خرید تعداد کمتر از پنج لایسنس دارند. این محصول محدودیت‌های OEM را ندارد و شما براحتی می‌توانید ویندوز خود را از اول نصب کنید، بروز رسانی کنید و به محض نصب می‌توان فعال سازی کرد.
    به این نوع روش فروش در اصطلاح Full Product هم گفته می‌شود، در واقع همان ۲۴ کاراکتری است که شما در نصب محصولات مایکروسافت وارد می‌کنید. بنابراین اکثر محصولات ما بصورت Retail استفاده می‌شوند، توجه داشته باشید که قوانین سختگیرانه‌ای در خصوص استفاده مجدد و همزمان از محصولات Retail در دنیا به غیر از ایران وجود دارد، شما نباید یک محصول Retail را بدون مجوز چندین بار نصب کنید.

در نهایت مهمترین چیزی که باید در مورد مجوزها بدانید این است که هر نوع مجوز دارای حقوق استفاده متفاوت از نرم افزار است. بنابراین بهترین مجوز برای شما بستگی به نیاز شما دارد.

اگر شخصی هستید که با آشنایی دارید، می‌توانید نسخه دارای مجوز FPP ویندوز را دریافت کرده و خودتان آن را بر روی رایانه خود نصب کنید. اگر با این مسائل آشنایی ندارید، می‌توانید نسخه OEM را انتخاب کنید. در نهایت، اگر چند رایانه شخصی دارید، می‌توانید نسخه Volume Licensing را دریافت کنید که ارزان تر خواهند بود زیرا از یک کلید محصول برای همه رایانه‌های شخصی خود استفاده می کنید.

منبع: makeuseof

جهت انتخاب آنتی ویروس مناسب خود با این شماره 09224971053 تماس بگیرید.

مارو در شبکه های اجتماعی خودتان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

Main Menu x