بلاگ سافت‌یاب مرجع آنلاین معرفی، ارزیابی و بررسی تخصصی نرم‌افزارهای اورجینال

اسپم چیست؟

اسپم چیست؟

اسپم یا هرزنامه چیست؟

هر کسی که مدت کوتاهی از روز خود را در اینترنت صرف کرده باشد، مطمئنا تا به حال با هرزنامه‌ها روبرو شده است. اسپم یک بخش جدایی ناپذیر از تجربه اینترنت است و به عنوان یک امر عادی شناخته شده است. اما چگونه می توانیم اسپم را تعریف کنیم؟ چه چیزی ایمیل های اسپم را از دیگران متمایز می کند؟ از نظر سایبری، اسپم به چه معناست؟

اسپم به معنای پیام الکترونیکی است که توسط مهاجمان سایبری بدون درخواست گیرنده، برای افراد بی‌شمار فرستاده می‌شود.

یکی از مشهورترین انواع اسپم، هرزنامه‌ها هستند اما اسپم می‌تواند شامل اسپم در پیام‌رسان‌ها، اسپم در گروه‌های خبری، اسپم در بخش نظرات وبلاگ‌ها و مواردی از این قبیل باشد.

به سوءاستفاده از ابزارهای الکترونیکی مانند: ایمیل، مسنجر، گروه‌های خبری ایمیلی، فکس، پیام کوتاه و… برای ارسال پیام به تعداد زیاد و به صورت ناخواسته اسپم می‌گویند.

هرزنامه همیشه درخواست نمی‌شود و معمولاً در غالب تبلیغات برای افراد زیادی ارسال می‌شود. اگر برای یک خبرنامه بازاریابی ثبت نام کرده‌اید و بعداً از آن خسته شده‌اید آن را به عنوان هرزنامه برداشت نکنید.

هرزنامه‌ها پیام های گروهی ناخواسته هستند، این پیام‌ها هرزنامه هستند و شخصی که این کار را انجام می‌دهد، اسپمر نامیده می‌شود. در بیشتر مواقع، هرزنامه‌ها دارای ماهیت تجاری هستند، اگرچه هرزنامه‌ها در برخی موارد مزاحم هستند اما لزوماً مخرب یا کلاهبردار نیستند .

استفاده از اصطلاح “spam” برای توصیف این نوع پیام‌های تهاجمی، اشاره به طرح مونتی پایتون دارد. در آن، گروهی از غذاخوری‌ها (با لباس وایکینگ) با صدای بلند تکرار می‌کنند که همه باید خواسته یا ناخواسته،  اسپم (محصول کنسرو شده گوشت و مرغ) بخورند. این شبیه به چگونگی پر شدن صندوق ورودی شما با پیام‌های ناخواسته است.

spam وقتی با حروف بزرگ S نوشته می‌شود، به محصول کنسرو شده گوشت خوک اشاره می‌کند که وایکینگ‌ها دوست دارند. برای بحث در مورد سیل بی پایان ایمیل‌ها و سایر پیام‌هایی که هرگز درخواست نکرده‌اید، از S کوچک استفاده کنید.

spam

چند نوع اسپم وجود دارد؟

در اینجا لیستی کوتاهی از آنچه در دنیای گسترده هرزنامه‌ها وجود دارد به شما معرفی می‌کنیم:

email

هرزنامه ایمیل: این نوع هرزنامه صندوق ورودی شما را مسدود می‌کند و توجه شما را از ایمیل‌هایی که می‌خواهید بخوانید منحرف می‌کند.

 

seoهرزنامه SEO: این نوع هرزنامه به عنوان spamdexing شناخته می‌شود ، این سوء استفاده از روش‌های بهینه سازی موتور جستجو (SEO) برای بهبود رتبه بندی جستجو در وب سایت هرزنامه نویس است. ما می‌توانیم هرزنامه SEO را به دو دسته کلی تقسیم کنیم:

  • هرزنامه محتوا: هرزنامه نویسان صفحات خود را مملو از کلمات کلیدی محبوب، معمولاً بی ارتباط با وب سایت خود، می‌کنند تا سعی کنند سایت خود را در جستجوی آن کلمات کلیدی بالاتر قرار دهند. معمولا محتوای موجود را بازنویسی می‌کنند تا صفحات خودشان بیشتر و منحصر به فرد به نظر برسند.
  • هرزنامه پیوند: اگر با یک نظر وبلاگ یا پست انجمن که مملو از پیوندهای نامربوط است برخورد کرده‌اید، با هرزنامه پیوند مواجه شده اید. هرزنامه نویس سعی می‌کند از یک مکانیک SEO معروف به “backlinking” برای جلب بازدیدکنندگان به صفحه آنها سوء استفاده کند.
مطالب مشابه :  تخفیف ویژه Kaspersky در جشنواره بازگشت به مدرسه 

 social

هرزنامه‌های شبکه‌های اجتماعی: هرچه اینترنت بیشتر اجتماعی می‌شود ، اسپمرها سریعاً از مزایای خود استفاده می‌کنند و هرزنامه‌های خود را از طریق حساب‌های جعلی “دور ریختن” در شبکه‌های اجتماعی محبوب منتشر می‌کنند.

mobileهرزنامه تلفن همراه: این هرزنامه به صورت پیامک است. علاوه بر پیام‌های متنی هرزنامه، برخی از اسپمرها نیز از اعلان‌های فشار برای جلب توجه شما به پیشنهادات خود استفاده می‌کنند.

message پیام‌های ناخواسته: مانند ایمیل‌های هرزنامه، اسپمرها پیام های خود را در بسترهای پیام رسانی فوری از جمله WhatsApp ، Skype و Snapchat منتشر می‌کنند.

پیام‌های ناخواسته، ایمیل‌هایی که بدون سفارش و به اجبار دریافت می‏‌کنید، تلفن‌هایی که برای تبلیغات به شما می‌‏شود و هر راه ارتباطی که شما بصورت ناخواسته با آن مواجه می‌‏شوید تا به اجبار از محصول یا خبر یا خدماتی آگاهی پیدا کنید اسپم است پس به شما توصیه می‏کنیم صبورتر باشید چرا که پس از گذشت مدت کمی شما می‏‌توانید تنها با مشاهده عنوان یک مطلب به اسپم بودن آن پی برده و آن را پاک کنید .البته راه‌های دیگری هم برای مقابله با هرزنامه‌ها وجود دارد که سافت یاب در مقاله‌های آتی راهکارهای بسیاری در مورد چگونگی تشخیص، پیشگیری و مقابله با اسپم به شما ارائه خواهد شد.

منبع: Avast

مقاله فوق را به رایگان دانلود کنید

لطفا جهت مشاوره در انتخاب آنتی ویروس مناسب خود با این شماره 09224971053 تماس بگیرید.

 مارو در شبکه های اجتماعی خودتان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

Main Menu x